انواع رطوبت ساز : آشنایی با انواع دستگاه‌های رطوبت ساز و کاربردهای آنها

مزایا و معایب رطوبت ساز التراسونیک
مهم‌ترین معایب و مزایای رطوبت ساز التراسونیک
دی ۲۰, ۱۴۰۰
به کارگیری رطوبت ساز التراسونیک
به کارگیری رطوبت ساز التراسونیک‌ : آشنایی با نحوه استفاده از رطوبت ساز التراسونیک و نکات مهم در مورد به کارگیری آن
اسفند ۲۰, ۱۴۰۰
انواع رطوبت ساز

انواع رطوبت ساز

انواع رطوبت ساز : آشنایی با انواع دستگاه‌های رطوبت ساز و کاربردهای آنها

استفاده از رطوبت ساز سبب می‌شود تا میزان رطوبت موجود در هوا را افزایش پیدا کند و باعث کاهش خشکی هوا هم می‌شوند. عدم وجود رطوبت کافی در هوا و خشکی آن می‌تواند مشکلات بسیاری را به وجود بیاورد. در حالی که استفاده از انواع رطوبت ساز می‌تواند نقش موثری در درمان خشکی پوست، خشکی بینی، خشکی گلو، و ترک خوردن لب‌ها داشته باشد. همچنین به کارگیری رطوبت ساز موجب می‌شود که علائم ناشی از آنفولانزا و سرماخوردگی و بیماری‌های تنفسی کاهش پیدا کنند. اما باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که استفاده بیش از اندازه از رطوبت ساز می‌تواند موجب بدتر شدن مشکلات تنفسی شود. به همین دلیل مهم است که بدانید از دستگاه رطوبت ساز چگونه به درستی استفاده کنید. شما می‌توانید انواع رطوبت ساز را در بازار پیدا کنید. هر کدام از انواع دستگاه‌های رطوبت ساز دارای ویژگی‌ها و مزیت‌های منحصر به فرد خود هستند و کاربردهای خاص خود را دارند. در این نوشته به معرفی انواع رطوبت ساز و بررسی ویژگی‌ها و کاربردهای هر کدام از آنها خواهیم پرداخت.

کاربرد‌های انواع رطوبت ساز

انواع مختلف رطوب ساز را می‌توان به منظور اهداف مختلف استفاده کرد. دستگاه‌های رطوبت ساز به عنوان یک عامل مرطوب کننده طبیعی عمل می‌کنند که می‌توانند خشکی هوا را از بین ببرد. به همین دلیل از دستگاه‌های رطوبت ساز برای تسکین موارد مختلفی اشاره می‌شود که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

همانطور که گفته شد، عدم وجود رطوبت کافی در هوا باعث مشکلاتی مانند خشکی پوست و ترک خوردن لب‌ها می‌گردد. در این شرایط می‌توان برای جلوگیری از خشکی پوست از دستگاه رطوبت ساز استفاده کرد. افزایش میزان رطوبت موجود در هوا به کمک دستگاه رطوبت ساز می‌تواند کمک زیادی به بهبود سردرد و احتناق سینوسی بکند. همچنین رطوبت ساز می‌تواند نقش موثری در بهبود خشکی گلو و سوزش بینی ناشی از خشکی هوا داشته باشد. یکی از افراد در صورت قرار گرفتن طولانی مدت در هوای خشک خون دماغ می‌شوند. استفاده از یک دستگاه رطوبت ساز می‌تواند از این مشکل جلوگیری به عمل بیاورد. همچنین اگر تارهای صوتی شما به دلیل خشکی هوا تحریک شده است، می‌توانید به راحتی با استفاده از یک دستگاه رطوبت ساز به بازیافتن سلامتی خود کمک کنید.

علاوه بر اینها، به کارگیری دستگاه رطوبت ساز برای درمان سرفه‌های خشک یک روش عالی به شمار می‌آید. به طور کلی استفاده از رطوبت ساز به صورت مناسب می‌تواند در بهبود بیماری‌های تنفسی و علائم آلرژیک موثر و مفید باشد. در صورتی که هوای خانه یا محیط کار شما خشک باشد، شما مستعد به ابتلا به این ناراحتی‌ها خواهید شد و در صورتی که از قبل این مشکلات را داشته باشید، آنها تشدید خواهند یافت. به خصوص در فصل زمستان استفاده از سیستم‌های گرمایشی باعث خشک شدن هر چه بیشتر هوای فضای داخلی ساختمان می‌شود و نیاز به یک دستگاه رطوبت ساز در این مواقع بیشتر احساس می‌گردد.

معرفی انواع رطوبت ساز

رطوبت سازها دارای انواع مختلفی هستند و هر کدام به شیوه‌ای باعث افزایش میزان رطوبت موجود در هوا می‌شوند. انواع رطوبت ساز‌ها از نظر طراحی، مدل، اندازه، قیمت و روش افزایش میزان رطوبت هوا متفاوت هستند.

انواع رطوبت ساز از لحاظ شیوه‌ی ایجاد رطوبت

انواع دستگاه‌های رطوبت ساز را می‌توان از نظر شیوه‌ی ایجاد رطوبت به رطوبت ساز‌های مرکزی، رطوبت ساز‌های تبخیری، رطوبت سازهای بخار و رطوبت سازهای پروانه‌ای و رطوبت سازهای اولتراسونیک دسته‌بندی کرد.

انواع رطوبت ساز از لحاظ طراحی و اندازه

انواع رطوبت ساز‌ها براساس طراحی و اندازه، به رطوبت ساز‌های کنسول و رطوبت ساز‌های قابل حمل تقسیم‌بندی می‌شوند‌. رطوبت ساز‌های کنسول به منظور افزایش رطوبت فضای داخلی کل ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. اغلب رطوبت ساز‌های کنسول اندازه بسیار بزرگی دارند. برخی از آنها دارای چرخ‌هایی هستند که امکان جابه‌جایی راحت آنها را فراهم می‌کند. این نوع رطوبت ساز‌ها توان بالایی دارند و می‌توان به راحتی از آنها برای افزایش رطوبت یک اتاق بزرگ یا کل ساختمان بهره برد.

رطوب ساز قابل حمل

نوع دیگر دستگاه‌های رطوبت سازهای شخصی یا دستگاه‌های رطوبت ساز قابل حمل هستند. این دستگاه‌ها اندازه کوچکی دارند و کاربران می‌توانند به راحتی آنها را از مکانی به مکان دیگر جابه‌جا کنند. توان رطوبت ساز‌های قابل حمل در افزایش رطوبت هوا پایین‌تر از رطوبت ساز‌های کنسول است و برای به کارگیری در اتاق‌هایی با مساحت کوچک مناسب هستند.

در ادامه‌ی مطلب به معرفی انواع رطوبت ساز و بررسی ویژگی‌ها و شیوه‌ی عملکرد هر کدام از آنها خواهیم پرداخت.

 دستگاه رطوبت ساز مرکزی

رطوبت ساز مرکزی

 دستگاه‌های رطوبت ساز مرکزی برای تامین رطوبت هوای کل ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از دستگاه‌های رطوبت کننده مرکزی به صورت مستقیم در واحد تهویه مطبوع یا سیستم گرمایش ساختمان تعبیه می‌شوند. به این ترتیب رطوبت تولید شده توسط دستگاه رطوبت ساز به همراه جریان هوای ایجاد شده توسط سیستم تهویه هوا به اتاق‌ها و قسمت‌های مختلف ساختمان انتقال پیدا می‌کند. دستگاه‌های رطوبت ساز مرکزی در مقایسه با دیگر دستگاه‌های رطوبت ساز قیمت بالاتری دارند و در واقع گران‌ترین دستگاه‌های رطوبت ساز به شمار می‌آید. با این حال اگر شما می‌خواهید که هوای کل یک ساختمان را افزایش دهید، استفاده از آنها بهترین انتخاب خواهد بود. باید به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از رطوبت ساز‌های مرکزی قدیمی‌ می‌تواند خطر بالقوه سوختگی ناشی از انتشار بخار داغ را داشته باشد. اما امروزه رطوبت ساز‌های مرکزی مدرن باعث ایجاد بخار داغ نمی‌شوند و به همین دلیل ایمنی آنها بیشتر است.

 دستگاه رطوبت ساز تبخیری

رطوبت ساز تبخیری

 همانگونه که از اسم آن پیدا است، دستگاه رطوبت ساز تبخیری با تبخیر آب و انتقال آن به فضای اطراف خود باعث افزایش میزان رطوبت موجود در هوا می‌شود. دستگاه‌های رطوبت ساز تبخیری دارای فیلتر مرطوب هستند و هوای همراه با رطوبت را از طریق آن به سمت بیرون دستگاه می‌دمند. در واقع باید گفت که شیوه کار این دستگاه‌ها بیشتر مانند عملکرد کولر آبی است. دستگاه‌های رطوبت ساز تبخیری مجهز به فن‌هایی هستند که به ایجاد جریان هوا کمک می‌کنند و به این ترتیب هوای مرطوب را در محیط اطراف خود به جریان می‌اندازند. یکی از ویژگی‌های مثبت دستگاه‌های رطوبت ساز تبخیری این است که مقرون به صرفه‌تر از رطوبت ساز‌های مرکزی هستند. رطوبت ساز‌های تبخیری دستگاه‌های مستقلی‌ هستند که برای افزایش میزان رطوبت یک اتاق مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که استفاده بیش از حد از رطوبت ساز تبخیری می‌تواند باعث افزایش بیش از اندازه رطوبت هوا شود. افزایش بیش از اندازه رطوبت هوا می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی مانند احتمال رشد کپک و تشدید علائم بیماری در افراد مبتلا به آسم گردد. در صورت استفاده از این رطوبت ساز پیشنهاد می‌شود از یک رطوبت سنج در اتاق استفاده کنید تا بتوانید به موقع متوجه افزایش بیش از اندازه رطوبت اتاق شوید.

دستگاه رطوبت ساز پروانه‌ای

 رطوبت ساز پروانه‌ای با کمک دیسک‌های چرخشی که با سرعت کار می‌کنند، باعث انتقال رطوبت به هوا می‌شود. در مورد قیمت خرید دستگاه‌های رطوبت ساز پروانه‌ای باید گفت که این واحد‌ها اغلب ارزان‌تر از دیگر رطوبت سازها به فروش می‌رسند. یکی از مهمترین مزیت‌های دستگاه رطوبت ساز پروانه‌ای این است که رطوبت تولید شده توسط آنها خنک است و باعث ایجاد خطر سوختگی نمی‌شود. به همین دلیل دستگاه‌های رطوبت ساز پروانه‌ای ایمنی بیشتری دارند و برای به کارگیری در فضاهایی که کودکان در آنها حضور دارند، مناسب هستند. نکته منفی درمورد دستگاه‌های رطوبت ساز‌ پروانه‌ای این است که این دستگاه‌ها مانند سیستم‌های رطوبت ساز تبخیری تنها برای رطوبت دهی یک اتاق مورد استفاده قرار می‌گیرند و قادر به تامین رطوبت برای کل ساختمان نیستند. استفاده بیش از حد از رطوبت ساز‌های پروانه‌ای نیز می‌تواند موجب افزایش بیش از اندازه رطوبت موجود در هوا شده و مشکلات تنفسی افراد مبتلا به آسم و آلرژی هستند را تشدید کند.

 رطوبت ساز بخار

رطوبت ساز بخار

 دستگاه‌های رطوبت ساز بخار با استفاده از انرژی برق کار می‌کنند. رطوبت ساز بخار را می‌توان در دو نوع دستگاه‌های رطوبت ساز بخار سرد و دستگاه‌های رطوبت ساز بخار گرم تهیه کرد. دستگاه‌های رطوبت ساز بخار گرم، آب موجود در محفظه را گرم کرده و پس از فرآیند تبخیر آن را به ‌صورت بخار گرم وارد فضا می‌کنند. در دستگاه‌های رطوبت ساز بخار سرد، قبل از اینکه هوا به محیط انتقال داده شود خنک می‌گردد. دستگاه‌های رطوبت ساز بخار قیمت پایینی دارند و در اندازه‌های کوچک و قابل حمل در دسترس هستند. شما می‌توانید دستگاه‌های رطوبت ساز بخار را از داروخانه‌ها خریداری کنید. به این نکته توجه داشته باشید که دستگاه‌های رطوبت ساز بخار گرم می‌توانند باعث ایجاد سوختگی از طریق بخار داغ شوند. به همین دلیل استفاده از آنها در محیط‌هایی که کودکان در آن حضور دارند، توصیه نمی‌شود.

 دستگاه رطوبت ساز التراسونیک

رطوبت ساز اولتراسونیک

نحوه کارکرد دستگاه رطوبت ساز اولتراسونیک

دستگاه رطوبت ساز اولتراسونیک با کمک ارتعاش‌های فراصوتی که بالاتر از محدوده شنوایی انسان هستند، باعث ایجاد غبار مرطوب می‌شود. این دستگاه از ارتعاشات صوتی برای انتقال ذرات بسیار ریز آب به هوا استفاده می‌کند و به این طریق باعث افزایش میزان رطوبت موجود در هوا می‌شود. دستگاه‌های رطوبت ساز التراسونیک را می‌توانید در اندازه‌های مختلف خریداری کنید. یکی از نکاتی که قبل از خرید دستگاه رطوبت ساز التراسونیک باید به آن توجه داشته باشید این است که مساحت اتاق مورد نظر خود را اندازه گیری کنید تا بتوانید دستگاهی را انتخاب نمایید که توان آن مناسب با متراژ محیط باشد.

انواع دستگاه رطوبت ساز اولتراسونیک

شما می‌توانید دستگاه‌های رطوبت ساز التراسونیک را در انواع رطوبت ساز التراسونیک سرد و دستگاه رطوبت ساز التراسونیک گرم تهیه کنید. دستگاه‌های رطوبت ساز التراسونیک سرد به دلیل ایجاد غبار خنک دارای ایمنی بیشتری هستند. چرا که خطر سوختگی پوست با بخار داغ در آنها وجود ندارد. دستگاه‌های رطوبت ساز التراسونیک بسیار بی صدا هستند و یکی از کارآمدترین سیستم‌ها برای افزایش رطوبت هوا به شمار می‌آیند.

امکان ایجاد صدای ناراحت کننده برای حیوانات

با این حال باید به این نکته توجه داشته باشید که ارتعاشات صوتی ایجاد شده توسط آنها ممکن است در محدوده شنوایی حیوانات خانگی مانند سگ یا گربه باشد. در این صورت استفاده از دستگاه رطوبت ساز التراسونیک می‌تواند باعث رنجش حیوانات خانگی شود.

لزوم استفاده از آب مقطر در دستگاه التراسونیک

یکی دیگر از معایب دستگاه‌های التراسونیک این است که آنها قطرات آب را به همراه مواد معدنی موجود در آب وارد هوا می‌کنند که تنفس آنها می‌تواند برای سلامتی انسان مضر باشد. به همین دلیل اغلب افرادی که از دستگاه‌های رطوبت ساز التراسونیک را به کار می‌برند برای پر کردن محفظه از آب مقطر استفاده می‌کنند. با توجه به اینکه دستگاه‌های اولتراسونیک قطرات آب را به صورت بسیار ریز در هوا پراکنده می‌کنند، بهتر است آنها را در ارتفاعی بالاتر از سطح زمین قرار دهید تا قطرات بتوانند مدتی در هوا معلق بمانند. در این صورت رطوبت خارج شده از دستگاه التراسونیک به سرعت به زمین می‌نشیند و وارد هوا نمی‌شود.

انواع رطوبت ساز

رطوبت بیش از اندازه محیط و مشکلات آن

با اینکه استفاده از رطوبت ساز‌ها می‌تواند باعث ایجاد هوای بسیار مطبوعی شود، استفاده نادرست و بیش از اندازه از آن نیز می‌تواند مشکلاتی را به وجود بیاورد. در صورت از دستگاه‌های رطوبت ساز همواره باید توجه داشته باشید که رطوبت هوای اتاق بیش از اندازه افزایش پیدا نکند. چرا که رطوبت بیش از اندازه باعث ایجاد مشکلاتی مانند رشد انواع کپک و باکتری‌های مضر می‌شود. میزان رطوبت استاندارد موجود در هوا بین ۳۰ تا ۵۰ درصد توصیه می‌گردد.

نکات ایمنی در مورد استفاده از رطوبت ساز التراسونیک

از طرف دیگر در صورت استفاده از رطوبت ساز‌هایی که باعث ایجاد بخار گرم می‌شوند، باید حتماً جوانب ایمنی را رعایت کنید. چرا که برخورد نزدیک با بخار داغ می‌تواند باعث ایجاد سوختگی پوست شود. همچنین لازم است که هر از چند گاهی فیلترهای دستگاه رطوبت ساز خود را مورد بررسی قرار دهید تا از سالم و تمیز بودن آنها اطمینان حاصل نمایید. اگر متوجه شدید که فیلترهای دستگاه کثیف هستند حتماً نسبت به نظافت آنها اقدام کنید. چرا که آلودگی‌ها ممکن است از طریق عبور هوا از فیلتر کثیف به داخلی اتاق راه پیدا کنند. با رعایت نکات ایمنی و دنبال کردن دستورالعمل‌های به کارگیری صحیح و همچنین انتخاب دستگاه مناسب از میان انواع دستگاه رطوبت ساز می‌توانید محیط بسیار مناسب با هوای مطبوعی را برای زندگی یا انجام فعالیت‌های کاری فراهم نمایید.

شناخت دقیق از نیازها و انتخاب صحیح

شما می‌توانید با آگاهی دقیق از نیازها و شرایط خوب یک دستگاه رطوبت ساز مناسب را انتخاب کنید. در صورتی که قبل از خرید اطلاعات کافی کسب نکرده باشید، دستگاه برای شما مفید نخواهد بود و عملاً شما فقط هزینه خواهید کرد.

آیا تا به حال تجربه استفاده از دستگاه رطوبت ساز را داشته‌اید؟ دستگاه‌های رطوبت ساز چه مزایا و معایبی برای شما دارند؟ تجربه و نظر خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

در صورتی که نیاز باشد تا در مورد خرید انواع رطوبت ساز یا مه پاش با یک فرد متخصص همفکری کنید، همکاران ما در مجموعه آذر تجهیز آماده هستند تا شما را به بهترین نحو راهنمایی کنند. کافی است تا از طریق راه‌های ارتباطی با همکاران ما در تماس باشید تا در اسرع وقت به سوالات شما جواب دهند.

منبع : healthline

مشاوره رایگان