راهنمای مه ساز : معرفی مه ساز و راهنمای استفاده از آن

کاربردهای مه ساز
بررسی مهم‌ترین کاربردهای مه ساز
مهر ۲۱, ۱۴۰۰
گیت استریل
گیت استریل :آشنایی با گیت‌های استریل
آذر ۲۰, ۱۴۰۰
راهنمای استفاده مه ساز

راهنمای استفاده مه ساز

راهنمای استفاده مه ساز :‌ ‌نحوه استفاده از دستگاه مه ساز و‌ ‌نکات مهم در مورد ‌به ‌کارگیری آن

راهنمای استفاده مه ساز به شما کمک ‌می‌کند‌ تا از دستگاه مه ساز خود به صورت مناسب و صحیح استفاده کنید.‌ ‌دستگاه مه ساز ماشینی است که برای ایجاد مه در شرایط مختلف به کار برده ‌می‌شود. ‌دستگاه‌ها‌ی مه ساز برای اهداف و فرایندهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند.‌ ‌برای مثال دستگاه‌ها‌ی مه ساز را می‌توان در جشن‌ها و مهمانی‌ها‌‌‌، ‌و همچنین صنعت هنر و فیلم سازی‌ ‌برای ایجاد جلوه‌ها‌ی‌‌ ‌ویژه مورد‌ ‌استفاده قرار داد.‌ ‌علاوه بر این مه سازها کاربردهای‌ ‌منحصر به فرد خود را در محیط‌ها‌ی تجاری و صنعتی دارند.‌ مه ایجاد شده توسط دستگاه مه ساز به اندازه‌ای می‌تواند غلیظ باشد که‌ ‌آنچه که در ورای آن قرار دارد را پنهان کند.‌ ‌باید گفت که توان دستگاه‌ها‌ی مه ساز با یکدیگر متفاوت است و‌ ‌هر کدام از آنها ظرفیت ‌مخصوص خود را در ایجاد مه‌ ‌دارند.‌ ‌در این نوشته به بررسی نحوه کارکرد دستگاه‌ها‌ی مه ساز و همچنین نکات مهم در مورد به کارگیری آنها خواهیم پرداخت.‌ ‌اگر شما نیز قصد استفاده از‌ ‌این دستگاه را دارید‌، ‌پیشنهاد می‌کنیم که‌ ‌راهنمای مه ساز را به خوبی مطالعه کنید.

راهنمای استفاده مه ساز
راهنمای استفاده مه ساز

‌راهنمای مه ساز و نحوه استفاده از این دستگاه

‌‌ماشین‌ها‌ی مه ساز برای ایجاد ‌مه از مایع مه‌ ساز ‌استفاده ‌می‌کنند. باید‌ گفت که مایع مه ساز ترکیبی از آب و گلیکول است.‌ ‌این مخلوط گرم ‌می‌شود تا مه سفیدی را در هوا ایجاد کند.‌ ‌باید گفت که دستگاه‌ها‌ی مه ساز در اندازه‌ها‌ و‌‌ ‌مدل‌ها‌ی مختلف ساخته ‌می‌شوند.‌ ‌بنابراین توان آنها‌ در ایجاد مه‌‌ ‌و نحوه کنترل آنها ممکن است با یکدیگر تفاوت‌ها‌یی داشته باشد.‌

انواع ماشین مه ساز

به طور کلی ماشین‌های مه ساز به ۲ نوع اصلی تقسیم بندی ‌می‌شوند. ‌ماشین‌ها‌ی مه ساز را می‌توان به ماشین‌های مه ساز حرارتی یا مه ساز بخار و ماشین‌ها‌ی مه ساز سرد‌ ‌دسته بندی کرد.‌ ‌هر ۲ نوع اصلی دستگاه‌های مه ساز کاربردهای بسیاری در مراکز تجاری و صنعتی دارند.‌ ‌به عنوان مثال از انواع مه ساز‌ها‌‌ ‌برای ایجاد‌ ‌جلوه‌ها‌ی ویژه در صنعت فیلم سازی و عکاسی،‌ ‌شبیه سازی شرایط سخت‌ ‌برای آموزش‌های‌‌ ‌نظامی ‌یا آموزش‌ها‌ی‌ ‌خدمات امدادی،‌ ‌از بین بردن آفت در مزرعه‌ها‌ و زمین‌ها‌ی کشاورزی یا گلخانه‌ها‌ ‌و همچنین ضد عفونی کردن‌ ‌محیط‌ها‌ی تجاری و صنعتی و از بین بردن انواع باکتری و بوی نامطبوع و …‌ ‌بهره برده ‌می‌شود.

مه ساز صنعتی
مه ساز صنعتی

ماشین مه ساز حرارتی

ماشین‌ها‌ی مه ساز حرارتی به واسطه تبخیر باعث ایجاد مه گرم‌ ‌‌می‌شوند.‌ در حالی ‌که دستگاه‌ها‌ی مه ساز سرد،‌ ‌مهی را تولید ‌می‌کنند‌ که خنک است.‌ ‌نحوه ایجاد ‌مه در دستگاه‌های مه ساز حرارتی و دستگاه‌های مه ساز سرد با یکدیگر تفاوت‌ها‌یی دارد.‌ مه سازهای حرارتی از گرما برای تبخیر مایع‌ ‌مه‌ ‌ساز و تبدیل آن به مه‌ ‌استفاده ‌می‌کنند‌. در حالی که ماشین‌ها‌ی مه سرد از فشار هوا برای پاشیدن مایع مه ساز به صورت ذرات ریز مه‌آلود بهره می‌برد.‌ ‌

مقایسه مه ساز سرد و مه ساز حرارتی

باید به این نکته اشاره کرد که مه سازهای سرد در مقایسه با‌ ‌مه سازهای حرارتی رایج‌تر هستند و کاربردهای بیشتری دارد. ‌باید گفت که‌ ‌اغلب دستگاه‌ها‌ی مه ساز که در دسترس کاربران قرار می‌گیرند برقی هستند.‌‌ ‌بنابراین شما برای به کارگیری دستگاه مه ساز برقی خود باید دسترسی به‌ ‌سیم کشی یا انرژی برق‌ ‌داشته باشید.

مراکز قابل استفاده از دستگاه مه ساز

استفاده از دستگاه‌ها‌ی مه ساز در مراکز تجاری و صنعتی می‌تواند بسیار‌ ‌موثر واقع شود.‌‌ ‌چرا که‌ ‌مه تولید شده توسط ماشین مه ساز به راحتی می‌تواند به‌ قسمت‌های غیر ‌قابل نفوذ و غیر قابل دسترس در ساختمان‌ها‌ راه پیدا کند.‌ ‌از طرف دیگر مه تولید شده توسط دستگاه‌ها‌ی ‌مه ساز، یکنواخت است و می‌تواند به صورت کامل منطقه مورد نظر را تحت پوشش قرار دهد.‌ ‌به طور کلی استفاده و ‌به ‌کارگیری دستگاه‌ها‌ی مه ساز بسیار آسان است و‌ ‌کاربران می‌توانند به راحتی اهداف مورد نظر خود را با استفاده از دستگاه مه ساز پیش ببرند.

لزوم مطالعه راهنمای دستگاه مه سا ز قبل از به کارگیری آن

 برای اینکه بتوانید به صورت مناسب و صحیح از دستگاه مه ساز خود استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم که ابتدا دفترچه راهنمای مه ساز مربوط به دستگاه خود را به خوبی مورد مطالعه قرار دهید.‌‌ ‌

اطمینان از پر بودن مایع مه ساز قبل از به کارگیری

برای اینکه از دستگاه مه ساز خود استفاده کنید، ابتدا مطمئن شوید که‌ ‌محفظه دستگاه با مایع مه ساز پر باشد و تمامی ‌قطعات دیگر نیز برای به‌ کارگیری آماده باشند.‌ ‌در صورت‌ ‌تمایل به استفاده از‌ ‌تایمر یا‌‌ ریموت‌ ‌ماشین مه‌ ساز، آنها را نیز‌ ‌برای به کارگیری آماده کنید.‌‌ ‌با توجه به مدل ماشین مه ساز دقت کنید که دستورالعمل‌ها‌ی مربوط به دستگاه مه ساز خود را به صورت دقیق دنبال کنید.

‌تست کردن دستگاه قبل از استفاده از آن

قبل از اینکه بخواهید دستگاه مه ساز خود را در یک مهمانی یا جشن در ساعت مشخصی‌ استفاده کنید، قبلاً آن را تست نمایید.‌‌ ‌به این ترتیب علاوه بر کسب اطمینان در مورد عملکرد صحیح ماشین مه ساز، جلوه بصری دقیقی که‌ ‌مه ایجاد شده توسط دستگاه‌ ‌به محیط می‌دهد را‌ ‌به صورت عینی مشاهده خواهید کرد.‌‌

گرم کردن دستگاه قبل از استفاده

بسیاری از دستگاه‌ها‌ی مه ساز قبل از اینکه شروع به تولید مه بکنند‌ ‌به چند دقیقه برای گرم کردن نیاز دارند.‌ ‌بنابراین‌ ‌لازم است که زمان کافی را برای گرم کردن دستگاه مه ساز خود اختصاص دهید.‌‌ ‌اگر به یخ خشک یا سایر لوازم‌ ‌نیاز‌ ‌پیدا خواهید کرد، مطمئن باشید که آنها را در دسترس قرار داشته باشید.

راهنمای استفاده مه ساز
راهنمای استفاده مه ساز

‌آگاهی در مورد توان دستگاه مه ساز

باید به این نکته مهم توجه داشته باشید که‌ ‌توان مه سازی دستگاه شما چقدر است.‌‌ ‌در واقع شما باید بدانید که دستگاه شما چه اندازه مه تولید ‌می‌کند‌ تا بتوانید آن را در محل مورد نظر قرار دهید.‌ ‌اگر مطمئن نیستید که می‌خواهید دستگاه خود را در کجا قرار‌ دهید، آن را‌ ‌در چند مکان مختلف‌ ‌آزمایش کنید تا‌ ‌ببینید که کدام یک‌ ‌مناسب‌تر است.‌ ‌برای اینکه بتوانید ماشین مه ساز خود را به‌ ‌خوبی تحت کنترل داشته باشید تایمر و ‌کنترل از راه دور آن را تنظیم کنید.

روش‌های کنترل‌ ‌ماشین ‌مه ساز

برای کنترل دستگاه مه ساز، کاربران می‌توانند به صورت‌ ‌دستی یا با استفاده از‌ ‌تایمر‌ ‌دستگاه خود را‌ ‌تنظیم کنند.‌ ‌تنظیم دستگاه با استفاده از تایمر این امکان را‌ ‌فراهم ‌می‌کند‌ که‌ ‌ماشین مه ساز به صورت اتوماتیک‌ ‌طبق زمان‌بندی کار کند.‌ ‌برای مثال با استفاده از تایمر می‌توان مدت زمان کار مه ساز را از نیم تا ۱۰ ثانیه تنظیم کرد، به صورتی که فواصل آن بین ۱۰ تا ۲۰۰ ثانیه باشد.‌‌ ‌بنابراین کاربران می‌توانند ‌ماشین مه ساز خود را به صورت دلخواه تنظیم کنند.‌ ‌باید به این نکته نیز اشاره کرد که برخی از ماشین‌ها‌ی مه ساز هوشمند هستند و از راه دور کار ‌می‌کنند‌ و‌ ‌این توانایی را دارند که مه بیشتری تولید کنند.

کنترل ماشین مه ساز
کنترل ماشین مه ساز

‌مدت زمان استفاده از دستگاه مه ساز

باید گفت که مدت زمان ماندگاری مایع مه ساز به وات دستگاه مه ساز بستگی دارد.‌ ‌مایع مه ساز معمولاً به مدت ۶ ساعت در یک دستگاه ‌مه فشرده ۴۰۰ واتی مصرف ‌می‌شود.‌ ‌در حالی که یک دستگاه مه ساز ۱۰۰۰ واتی این مقدار مایع مه ساز را در مدت ۲ ساعت مصرف ‌می‌کند‌.‌ ‌بنابراین با توجه به ظرفیت دستگاه خود‌ ‌مایع مه ساز را تهیه کنید و مطمئن شوید که‌ ‌دستگاه مه ساز در مدت زمانی که می‌خواهید آن را به کار ببرید، دسترسی کافی به مایع مه ساز‌‌ ‌داشته باشد.‌ ‌مدت زمان ماندگاری‌ مایع مه ساز ‌با توجه به توضیحات‌ ‌شرکت سازنده ممکن است متفاوت از یکدیگر باشد.‌ در بیشتر ‌موارد ماده مه ساز تا ۳ سال بدون باز شدن دوام می‌آورد و پس از باز شدن،‌ کاربران می‌توانند تا ۲ ماه از آن استفاده کنند.

توان دستگاه‌های مه ساز براساس وات است.

باید گفت که توان ماشین‌ها‌ی مه ساز‌ براساس وات‌ است.‌ ‌در واقع وات‌ ‌‌دستگاه مه ساز تعیین ‌می‌کند‌ که دستگاه چقدر مه تولید کند.‌ ‌از طرف دیگر انواع مه را می‌توان از طریق دستگاه‌های مه ساز تولید کرد.‌‌‌هرچه وات دستگاه مه ساز بیشتر باشد،‌ ‌دستگاه توانایی بیشتری در تولید ‌مه خواهد داشت.‌ ‌به عنوان مثال یک دستگاه مه ساز ۴۰۰ واتی‌‌ ‌حدود ۲۰۰۰ فوت مکعب مه در هر دقیقه تولید ‌می‌کند‌. در حالی که یک دستگاه مه ساز ۱۰۰۰ واتی می‌تواند ۳۰۰۰ فوت مکعب در دقیقه مه تولید کند.‌

انواع مختلف مه تولید شده توسط دستگاه‌های مه ساز

دستگاه‌ها‌ی مه ساز تجاری و صنعتی‌ ‌قوی‌تر هستند و به گونه‌ای طراحی شده اند که می‌توانند مدت زمان بیشتری کار کرده و‌ ‌مه تولید کنند.‌ ‌علاوه بر تفاوت وات در دستگاه‌ها‌ی ‌مه ساز، نوع مهی که دستگاه تولید ‌می‌کند‌ نیز می‌تواند متفاوت باشد.‌ ‌به عنوان مثال برخی از دستگاه‌ها‌ی مه ساز‌ ‌مه کم ارتفاعی را تولید ‌می‌کنند‌ که هدف آن تحت پوشش قرار دادن سطح نزدیک به زمین است.‌ ‌آنچه که این نوع مه ساز‌ها‌ را از سایر دستگاه‌های مه ساز متفاوت ‌می‌کند‌ به نحوه پراکندگی مه مربوط ‌می‌شود.‌ ‌این ماشین‌ها‌ به طرز ویژه‌ای طراحی شده‌اند و اجازه نمی‌دهند که ‌مه به سمت بالا برود.‌ دستگاه‌هایی که در ارتفاع پایین مه تولید ‌می‌کنند‌ دارای یک محفظه یخ خشک هستند که‌‌ ‌باعث ‌می‌شود مه در نزدیکی سطح زمین باقی بماند.

مه کم ارتفاع
مه کم ارتفاع

‌راهنمای استفاده مه ساز به صورت ایمن

‌‌تمامی‌ دستگاه‌ها‌ دارای نکات ایمنی هستند و دستگاه مه ساز نیز از این مورد مستثنا نیست.‌ لازم است که کاربران هنگام استفاده‌ از ماشین مه ساز ‌نکات ایمنی‌ ‌مربوط‌ ‌به‌ ‌استفاده از دستگاه خود را‌ ‌رعایت کنند.‌

بررسی شرایط ایمنی مه تولید شده

اگر‌ ‌می‌خواهید از دستگاه مه ساز‌ ‌در شرایطی استفاده کنید که افراد‌ ‌حضور دارند، باید اطمینان حاصل کنید که دید کافی در جایی که‌ ‌افراد در حال رفت و آمد هستند وجود داشته باشد. به عنوان مثال اگر از مه سازهای تزئینی در جشن استفاده می‌کنید باید شرایط ایمنی را برای مهمانان تامین کنید.

راهنمای استفاده مه ساز
راهنمای استفاده مه ساز

دور نگه داشتن دستگاه مه ساز از وسایل قابل اشتعال

از طرف دیگر دیگر لازم است که دستگاه مه ساز خود را دور از هر چیزی که قابل اشتعال باشد به کار بگیرید‌.‌ ‌بنابراین لازم است که کاربران دقت کنند تا‌ ‌مواد اشتعال زا را نزدیک‌تر از فاصله استاندارد از‌ ‌مه ساز قرار ندهند.‌ ‌

دستگاه مه ساز را در جایی قرار دهید که به راحتی به آن دسترسی داشته باشید.

توصیه ‌می‌شود دستگاه مه ساز را در مکانی قرار دهید که به راحتی به آن دسترسی داشته باشید. حتی اگر قصد دارید از طریق کنترل از راه دور یا تایمر از دستگاه مه ساز استفاده کنید،‌ ‌بهتر است که به صورت دوره‌ای آن را بررسی کنید و از صحت عملکرد آن اطمینان حاصل نمایید.

استفاده از مایع مه ساز و پاک کننده مناسب

یکی دیگر از نکات ایمنی در مورد راهنمای استفاده مه ساز این است که‌ از ‌مایع مه ساز و پاک کننده مناسب در دستگاه‌ ‌خود استفاده کنید.‌ ‌کاربران باید‌ ‌مایع مه سازی را انتخاب و خریداری کنند که مناسب با دستگاه آنها باشد. ‌از طرف دیگر هرگز مایع‌ها‌ی مه ساز متفاوت را با یکدیگر ترکیب نکنید. چرا که هر یک از‌ ‌مواد ‌مه سازی برای نوع خاصی از دستگاه‌های مه ساز طراحی شده‌اند و ترکیب کردن آنها با یکدیگر‌ ‌صحیح نخواهد بود. بنابراین تنها از محصولات مجاز و‌ ‌استاندارد که مناسب با دستگاه مه ساز شما هستند استفاده کنید‌ ‌تا علاوه بر‌ ‌ایجاد مه‌ ‌مورد نظر از صدمه رساندن به دستگاه مه ساز خود جلوگیری به عمل بیاورید. هرگز سعی نکنید که خودتان ماده مه ساز را بسازید یا اینکه ماده دیگری را جایگزین آن کنید. چرا که ممکن است این کار به دستگاه آسیب جدی برساند‌ ‌و عملکرد ماشین مه ساز را با مشکل مواجه کند.

‌‌نحوه پاکن کردن دستگاه مه ساز بعد از استفاده

پس از اینکه کار با دستگاه مه ساز خود را تمام کردید باید آن را از برق بکشید و اجازه دهید تا‌‌ ‌به صورت کامل خنک شود.‌ ‌پس از این مرحله باید ماده پاک کننده‌ی دستگاه مه ساز را‌ ‌اضافه کنید.‌ ‌باید به این نکته مهم توجه داشته باشید که قبل از اضافه کردن ماده پاک کننده‌ی دستگاه مه ساز مطمئن شوید که تمام مایع مه ساز را از‌ ‌محفظه دستگاه خالی کرده باشید.‌ ‌سپس دستگاه خود را مجدداً روشن کنید تا ماده پاک کننده کاملاً از بین برود.‌ این کار تضمین ‌‌می‌کند‌ که دستگاه مه ساز شما در دفعه بعد که می‌خواهید از آن استفاده کنید به صورت روان و ایمن کار‌ ‌خواهد کرد.‌

بررسی نحوه کارکرد دوره‌ای و منظم دستگاه مه‌ساز

ممکن است لازم باشد که برخی از‌ ‌دستگاه‌های ‌مه ساز را هر از چند گاهی‌ ‌روشن کرده و عملکرد صحیح آن را مورد بررسی قرار دهید. اگر دفترچه راهنمای ‌استفاده مه ساز‌، تاکید ‌می‌کند‌ که‌ ‌این کار را انجام دهید حتماً دستورالعمل‌ها‌ را دنبال کنید.‌ رعایت‌ ‌کردن دستورالعمل‌های قید شده در دفترچه راهنمای‌ ‌استفاده ‌مه ساز‌ ‌موجب ‌می‌شود که دستگاه شما‌ ‌عملکرد خوبی داشته باشد و همچنین‌ ‌طول عمر مفید آن افزایش پیدا کند.

شرکت آذر تجهیزعرضه کننده انواع مه سازهای تجاری و صنعتی حرارتی و مه سرد است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع دستگاه‌های مه ساز و ویژگی‌ها و کاربردهای هر کدام از آنها می‌توانید با مشاوران و کارشناسان گرماسرد تماس حاصل فرمایید. در صورتی که در مورد راهنمای استفاده مه ساز سوالی برای شما پیش آمده است خوشحال می‌شویم که آن را مطرح کنید.

منبع: spirithalloween

مشاوره رایگان