آشنایی با نحوه کارکرد قطعات دستگاه مه پاش

مهم‌ترین تفاوت های رطوبت ساز التراسونیک با رطوبت ساز تبخیری
اردیبهشت ۱۵, ۱۴۰۱
مزایای رطوبت ساز
بررسی مهم‌ترین مزایای رطوبت ساز
خرداد ۲۹, ۱۴۰۱
قطعات مه پاش

قطعات مه پاش

آشنایی با نحوه کارکرد قطعات دستگاه مه پاش

دستگاه مه پاش برای ایجاد مه مورد استفاده قرار می‌گیرد و در‌ مراکز تجاری و صنعتی کاربرد‌های بسیاری دارد.‌ مه پاش‌ها‌ با عنوان مولد مه و ماشین‌های تولید دود دنیز‌ شناخته ‌می‌شوند .‌ دستگاه مه پاش ماشینی است که مواد شیمیایی ضدعفونی کننده را‌ به صورت غبار ریز در محیط اطراف خود اسپری ‌می‌کند.‌ علاوه بر ضد عفونی، دستگاه مه پاش برای از بین بردن حشرات و حذف بو در محیط‌های مختلف نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.‌ برخلاف‌ تجهیزات سمپاشی معمولی،‌ دستگاه مه پاش مواد شیمیایی را به صورت مه‌ پراکنده می‌کند. باید به این نکته اشاره کرد که استفاده از دستگاه مه پاش یکی از موثرترین روش‌ها برای اسپری برخی از مواد شیمیایی به شمار می‌آید.‌ اسپری کردن مواد شیمیایی به صورت مه‌ این امکان را فراهم ‌می‌کند تا مواد ضدعفونی کننده و شیمیایی به خوبی به‌ تمام قسمت‌های غیر قابل دسترس برسند.‌ در حالی که دیگر روش‌های اسپری کردن این قابلیت را ندارد.‌ این دستگاه به صورت گسترده توسط امداد گران حوادث، بازرسان صحنه جرم، پاکسازی پردازنده‌های غذا در آزمایشگاه‌ها و غیره‌ مورد استفاده و بهره‌برداری قرار می‌گیرد.‌ به طور کلی دستگاه‌های ‌مه پاش‌ در محیط‌هایی که باید استریل شوند و نظافت و تمیزی آنها به طور منظم پخش شود، یک وسیله ضروری به شمار می‌آید.‌ باید گفت که دستگاه‌های مه پاش از قطعات مختلفی ساخته شده‌اند که هر کدام از آنها‌ وظیفه خود را دنبال ‌می‌کنند.‌ در این نوشته به معرفی اصلی‌ترین قطعات‌ دستگاه مه پاش خواهیم پرداخت و شما را با‌ نحوه عملکرد آنها آشنا خواهیم کرد.‌ اگر شما نیز از دستگاه مه پاش استفاده می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم که این مطلب را با دقت دنبال نمایید.

قطعات مه پاش
قطعات مه پاش

آشنایی با‌ اصلی‌ترین قطعات دستگاه ‌مه پاش

‌قبل از اینکه به معرفی قطعات دستگاه ‌مه پاش و وظیفه هر کدام از آنها بپردازیم، بهتر است‌ به صورت جزئی‌ با نحوه کار این دستگاه آشنا شوید.‌ مایع ضدعفونی کننده یا مایع شیمیایی‌ از طریق دستگاه مه پاش‌ به صورت غبار مه آلود وارد سطوح‌ مختلف در محیط اطراف خود ‌می‌شود.‌ به این صورت‌ محلول ضدعفونی کننده یا مایع شیمیایی، مدت طولانی‌تری روی سطوح باقی می‌ماند و‌ در نتیجه سطوح مدت زمان بیشتری‌ محافظت ‌می‌شوند. دستگاه مه پاش با اعمال فشار برای ایجاد غبار ریز‌ کار ‌می‌کند.‌ در این دستگاه چگالی اسپری توسط یک شیر دستی کنترل ‌می‌شود. قطرات به صورت غبار ریز‌ می‌توانند به سطوح کوچک‌تر و پنهان به راحتی نفوذ کنند و به گوشه‌ها و قسمت‌های دشوار و غیر قابل دسترس برسند.‌ در ادامه مطلب شما را با بهترین قطعات دستگاه ‌مه پاش آشنا خواهیم کرد.

 سیال دستگاه مه پاش

‌ سیال دستگاه ‌مه پاش با عنوان آب مه نیز شناخته ‌می‌شود.‌ این سیال همان مایع شیمیایی یا مایع ضدعفونی کننده مورد نظر است که برای تمیز کردن و ضدعفونی کردن محیط به کار‌ خواهد رفت. یک پمپ فشار در مخزن سیال دستگاه قرار می‌گیرد.‌‌ این سیال از طریق مبدل حرارتی عبور ‌می‌کند.‌ هنگامی ‌که مبدل حرارتی به حداکثر دمای خود برسد،‌ سیال از حالت مایع به حالت بخار تبدیل ‌می‌شود.‌ سپس بخار ایجاد شده از طریق نازل دستگاه به محیط اطراف منتقل شده و در اتمسفر ر‌ها ‌می‌شود.‌ هنگامی که بخار آزاد ‌می‌شود، با محیط خنک تماس پیدا ‌می‌کند‌ و در این مرحله به آئروسل مات تبدیل ‌می‌شود‌ که‌ ما آن را به عنوان مه یا دود می‌شناسیم‌ و برای ما قابل مشاهده است.

 پمپ

پمپ مه پاش
پمپ مه پاش

پمپ دستگاه مه شکن یکی از قطعات اصلی آن به شمار می‌آید.‌ در واقع پمپ نقش اساسی در ایجاد مه‌ ایفا ‌می‌کند.‌ پمپ مه پاش به عنوان پمپ پیستونی شناخته ‌می‌شود‌ و وظیفه اصلی آن انتقال آب مه از مخزن دستگاه به مبدل حرارتی است.‌ هنگامی که پمپ پیستون کار می‌کند،‌ می‌توانید صدای مشخصی از پیستون بشنوید.‌ این صدا نشان می‌دهد که پمپ در حال کار است.‌ هنگام به کارگیری دستگاه باید اطمینان حاصل کنید که پمپ مایع را خیلی سریع آزاد نمی‌کند. در غیر این صورت دستگاه شما به سرعت خاموش خواهد شد.‌ چرا که خارج شدن بیش از اندازه مایع از بلوک فلزی باعث خاموش شدن دستگاه ‌می‌شود.

‌ مبدل حرارتی

 دستگاه ‌مه پاش‌ دارای یک قطعه گرمایشی و مبدل حرارتی است. هنگامی ‌که سیال به حداکثر دما برسد، تبدیل به بخار ‌می‌شود‌ و از نازل دستگاه مه شکن عبور ‌می‌کند.‌ مبدل حرارتی شامل عنصر گرمایشی‌ است و سیال هنگام عبور از آن‌ گرم شده و از حالت مایع به بخار تبدیل ‌می‌شود.

 نازل

نازل مه پاش
نازل مه پاش

 دستگاه مه شکن دارای نازل‌های با کیفیتی است که معمولاً از جنس برنج ساخته ‌می‌شوند.‌ نازل دارای سوراخ‌های بسیار ریزی است که با اعمال فشار بالا،‌‌ امکان خروج مه از آنها را فراهم ‌می‌کنند.‌ باید به این نکته توجه داشته باشید که‌ نازل و دهانه آن‌ در تماس با بخار بسیار داغ قرار دارند‌ و نباید‌ آنها را‌ لمس کنید.‌ باید به این نکته توجه داشت که نازل‌های دستگاه ‌مه پاش‌ در انواع مختلفی ساخته ‌می‌شوند.

 کنترل راه دور

امروزه بسیاری از دستگاه‌های مه پاش دارای‌ سیستم کنترل از راه دور هستند.‌ مجهز بودن دستگاه ‌مه پاش‌ به سیستم کنترل از راه دور باعث ‌می‌شود‌ که کاربران بتوانند به راحتی با آن کار کنند.‌ در صورت مجهز بودن دستگاه به کنترل از راه دور، زمانی که کاربران می‌خواهند مه را در محیط مورد نظر‌ منتشر کنند، تنها با فشردن یک دکمه می‌توانند این کار را انجام دهند.‌ باید به این نکته اشاره کرد که سیستم کنترل از راه دور ایمنی دستگاه را افزایش می‌دهد.‌ چرا که‌ با کنترل دستگاه از راه دور‌ کاربران در معرض مواد شیمیایی یا مه داغ قرار نخواهد گرفت.‌ علاوه بر این، از سیستم کنترل از راه دور می‌توان برای تنظیم میزان دقیق مهی که می‌خواهید در فضا منتشر کنید و همچنین مدت زمان ماندگاری آن استفاده نمایید.

در صورتی که در مورد قطعات مه پاش سوالی برای شما باقی مانده است یا نظری در این مورد دارید، خوشحال می‌شویم که آن را مطرح کنید. مشاوران و کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما در مورد قطعات مه پاش هستند.

منبع: moglix

مشاوره رایگان