راهنمای مه ساز : بررسی نحوه کارکرد مه ساز و انواع آن

ماشین مه ساز
ماشین مه ساز : معرفی انواع ماشین مه ساز و کاربردهای آنها
مرداد ۲۲, ۱۴۰۰
کاربردهای مه ساز
بررسی مهم‌ترین کاربردهای مه ساز
مهر ۲۱, ۱۴۰۰
راهنمای مه ساز

راهنمای مه ساز

راهنمای مه ساز هر آنچه که باید در مورد ماشین‌های مه ساز بدانید را به شما توضیح می‌دهد.‌‌ امروزه ماشین‌های مه ساز در مراکز تجاری و صنعتی کاربرد‌های فراوانی دارند.‌ اما هرکدام از انواع مه سازها با توجه به ویژگی‌هایشان در‌ موقعیت‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.‌ در این نوشته به بررسی نحوه کار ماشین‌های‌ مه ساز و معرفی مهم‌ترین انواع ماشین مه ساز آنها خواهیم پرداخت.‌ اگر شما نیز به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد ماشین‌های مه ساز هستید، پیشنهاد می‌کنیم که راهنمای مه ساز را با دقت دنبال کنید.‌‌ ماشین‌های مه ساز دستگاه‌های بسیار انعطاف پذیری هستند و شما پس از شناختن آنها تعجب خواهید کرد که چگونه می‌توانند در موقعیت‌هایی که‌ حتی فکرش را هم نمی‌کردید مورد استفاده بگیرند.

راهنمای مه ساز
راهنمای مه ساز

راهنمای مه ساز و‌ بررسی نحوه کار آن

دستگاه مه ساز چیست و چه کاربردهایی دارد؟

‌‌ماشین مه ساز که به آن دستگاه تولید مه نیز می‌گویند، دستگاهی است که برای انتشار بخار متراکم یا مات که کاملاً شبیه دود یا مه‌ است، استفاده می‌شود.‌ مه مصنوعی یا دود از دیرباز بخشی از انواع برنامه‌های سرگرمی‌ حرفه‌ای بوده است.‌ با این حال ماشین‌های مه ساز علاوه بر اینها کاربردهای دیگری‌ در مراکز تجاری و صنعتی دارد.‌ همچنین از ماشین‌های مه ساز می‌توان برای استفاده شخصی‌ بهره برد.‌ موقعیت‌های بسیاری وجود دارد‌ که در آنها از انواع ماشین‌های مه ساز استفاده می‌شود. برای مثال انواع ماشین‌های مه ساز را می‌توان در برنامه‌های آموزشی،‌ اهداف صنعتی و‌ نظامی‌ به کار برد.‌ بسیاری از انباری‌های صنعتی و واحدهای تولیدی، دستگاه‌های مه ساز را‌ به منظور تنظیم رطوبت و فراهم کردن محیطی مناسب برای انبار کردن اجناس نصب کرده‌اند.

مه ساز
مه ساز

نحوه ایجاد مه

در بیشتر موارد‌ مه از طریق تبخیر آب و مایعات مبتنی بر‌ گلیسیرین، یا براساس گلیکول، یا از طریق اتمی ‌شدن روغن‌های معدنی ایجاد می‌شود.‌  این ماده در اصطلاح عامیانه به عنوان آب مه شناخته می‌شود. این ماده در ماشین مه ساز به ذره‌های ریز یا بخار تبدیل می‌شود.‌ هنگام خروج از دستگاه مه ساز، بخار با هوای سرد خارج مخلوط شده و متراکم می‌شود و به این ترتیب مه غلیظ قابل مشاهده‌ای ایجاد می‌کند.

اندازه‌های مختلف دستگاه مه ساز

در‌ راهنمای مه ساز باید به این نکته اشاره کرد که دستگاه‌های مه ساز در اندازه‌های مختلف موجود هستند و سطوح متفاوتی از خروجی مه را می‌توانند تولید کنند.‌ برای اینکه بتوانید ماشین مه ساز مورد نظر خود را تهیه کنید‌، لازم است که‌ اندازه و نوع مه ساز با مساحت محیطی که می‌خواهید‌ مه اندود شود،‌ توجه نمایید.‌ بدیهی است که هرچقدر محیط مورد نظر شما مساحت بیشتری داشته باشد، به دستگاه مه ساز قوی‌تری نیاز خواهید داشت.

‌باید گفت که به کارگیری ماشین مه ساز بسیار ساده است.‌ کاربران برای اینکه بتوانند از ماشین مه ساز استفاده کنند، نیازی به داشتن اطلاعات‌ دقیق در مورد عملکرد داخلی دستگاه مه ساز ندارند.‌ با این حال‌ راهنمای مه ساز‌ نحوه عملکرد این دستگاه‌ها را‌ به صورت خلاصه و ساده توضیح می‌دهد.‌ چرا که یادگیری‌ نحوه کار این ماشین‌ها و قطعات آنها می‌تواند برای کاربران مفید باشد.‌‌ در واقع دستگاه مه شکن ماشین پیچیده‌ای نیست.‌ این دستگاه به گونه‌ای طراحی شده است که آب مه یا مایع مه را از مخزن به مبدل حرارتی پمپاژ می‌کند.‌‌ سپس‌ سیال گرم شده و به بخار تبدیل می‌شود.

اجزای ماشین مه ساز

تجهیزات و قطعات مه ساز
تجهیزات و قطعات مه ساز

بهترین روش برای درک خوب نحوه‌ی عملکرد ماشین مه ساز این است که با‌ قطعات آن و نحوه عملکرد هر کدام از اجزای این دستگاه آشنا شوید.‌ در این قسمت به بررسی نحوه عملکرد قطعات ماشین مه ساز و اینکه این دستگاه چگونه باعث ایجاد مه می‌شود، خواهیم پرداخت.

مهم‌ترین بخش‌های یک دستگاه مه ساز

در بیشتر دستگاه‌های مه ساز چند قطعی اصلی وجود دارد که باعث‌ کارکرد‌ آن می‌شوند.‌ این قطعات عبارت هستند از مبدل حرارتی، پمپ، نازل، مخزن مایع دستگاه مه ساز و کنترل از راه دور (در بیشتر مدل‌ها ریموت بی سیم موجود است).

‌ مخزن سیالات

‌ یکی از قطعات اصلی دستگاه‌های مه ساز مخزن سیالات است.‌ آب مه یا مایع مه به داخل مخزن می‌رود.‌‌ به این ترتیب دستگاه مه خود را بارگیری می‌کند.‌ هنگامی‌ که دستگاه کار می‌کند، سیال با استفاده از یک پمپ فشار قوی وارد مبدل حرارتی می‌شود.‌ مبدل‌های حرارتی در بیشتر ماشین‌های مه ساز می‌توانند‌ سیال را تا ۴۵۰ درجه فارنهایت گرم کنند.‌ این حرارت سیال را به‌ بخار تبدیل می‌کند.‌ بخار ایجاد شده از نازل دستگاه مه ‌ساز حرکت می‌کند و به فضای بیرونی‌ انتقال داده می‌شود و پس از تماس با هوای‌ سرد خارج به مه یا دوده متراکم‌ تبدیل می‌شود.

مبدل حرارتی

 مبدل حرارتی یک بلوک فلزی است که دارای مکانیزم گرمایش در داخل آن است.‌ ترموستات دمای داخل را تنظیم می‌کند.‌ مایع توسط مبدل حرارتی گرم شده و سپس این مایع گرم شده به شکل بخار به نازل دستگاه می‌رود.‌‌ اگر مدل‌های مختلف ماشین‌های مه ساز را مقایسه کنید‌ متوجه واژه “وات” می‌شوید.‌ ماشین‌های مه سازی که دارای قدرت وات بالاتر باشند،‌ می‌توانند مه بیشتری تولید کند.‌ اگر می‌خواهید که دستگاه شما عملکرد بالایی داشته باشد، باید دستگاهی را انتخاب کنید که دارای وات بالا باشد.‌‌ ماشین‌های مه ساز با وات بالا به دلیل استحکام مبدل حرارتی چرخه‌های گرمایش مجدد‌ کمتری خواهند داشت.

پمپ

یکی‌ دیگر از قطعات اصلی دستگاه‌های مه ساز پمپ است.‌ یک پیستون یا پمپ فشار آب مه یا مایع را از مخزن به مبدل حرارتی می‌رساند.‌ با شنیدن صدا در حین کار با دستگاه مه ساز،‌ می‌توانید حدس بزنید که این صدا‌ مربوط به پمپ در حال کار است.

نازل

نازل دستگاه مه ساز‌ یک دهانه یا سوراخ کوچک است که‌ به واسطه فشار باعث انتشار بخار می‌شود.‌ در حین کار دستگاه، هم دهانه و هم نازل می‌توانند بسیار داغ شوند.‌ بنابراین کاربران باید بدانند که هیچ چیز قابل اشتعال را در نزدیکی آن قرار ندهند یا به آن دست نزنند.

کنترل از راه دور

بیشتر دستگاه‌های مه ساز مدرن دارای سیستم کنترل از راه دور بی سیم یا سیمی‌ هستند.‌ ریموت کنترل دارای یک دکمه دستی است‌ که عملکرد بسیار ساده‌ای دارد.‌ برای استفاده از کنترل از راه دور تنها کاری که باید انجام دهید این است که دکمه را‌ نگه دارید تا مه‌ از دستگاه خارج شود و با رها کردن دکمه آن را متوقف کنید.‌ مجهز بودن دستگاه به کنترل از راه دور با تایمر اتوماتیک یک گزینه عالی است.‌ به این طریق می‌توانید تایمر را تنظیم کرده و زمان و میزان مه، به همراه مدت زمان انتشار آن را به راحتی کنترل کنید.

‌با مطالعه راهنمای مه ساز و کسب این اطلاعات در مورد قطعات ماشین مه ساز و نحوه عملکرد آنها متوجه می‌شوید که ماشین‌های مثه ساز دستگاه‌های خیلی پیچیده‌ای نیستند.‌‌ با این حال برخی از تفاوت‌های مهم وجود دارد که موجب می‌شود برخی از ماشین‌های مه ساز متفاوت از‌ ماشین‌های‌ مه ساز دیگر عمل کنند.

انواع دستگاه مه ساز

 انواع مختلفی از ماشین‌های مه ساز در بازار وجود دارند که‌ کاربران می‌توانند آنها را تهیه کنند.‌ دستگاه‌های مه ساز از نظر توان، اندازه، زمان گرم شدن و خروجی مه متفاوت هستند. در این قسمت از راهنمای مه ساز شما را با انواع اصلی دستگاه‌های مه ساز آشنا می‌کنیم. اگر به دنبال تهیه و خرید یک دستگاه مه ساز هستید، مطالعه راهنمای مه ساز در مورد انواع دستگاه‌ها‌ به شما کمک کند تا تفاوت‌های آنها را‌‌ تشخیص دهید و مه سازی را انتخاب کنید که مناسب با شرایط و نیازهای مورد نظر شما باشد.

 ماشین مه ساز گرم

مه ساز گرم
مه ساز گرم

نحوه کارکرد دستگاه مه ساز

دستگاه مه ساز گرم از یک پمپ الکتریکی یا گاز بی اثر برای انتقال مخلوطی از گلکول یا گلیسیرین، روغن معدنی و آب به یک مبدل حرارتی استفاده می‌کند.‌ این مخلوط در مبدل حرارتی بخار می‌شود.‌ دستگاه پمپ رایج‌ترین نوع دستگاه مه ساز گرم است.‌ اصلی‌ترین مدل دستگاه پمپ دارای مخزن‌ مایع است و یک پمپ الکتریکی دارد که مایع را به حرکت در می‌آورد. مبدل حرارتی نیز برای تبخیر مایع‌ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از سوی دیگر مدل‌های پیچیده‌تری از دستگاه‌های مه ساز وجود دارند که دارای ویژگی‌های مختلف هستند.‌‌ برای مثال برخی از دستگاه‌های مه ساز گرم‌ مجهز به امکاناتی مانند پمپ با سرعت متغیر که خروجی مه را کنترل می‌کند،‌ تایمر و قطعات کنترل از راه دور‌ که به کارگیری ماشین مه ساز را برای کاربران هر چه راحت‌تر می‌کنند، است.‌ کاربران می‌توانند ماشین‌های مه ساز را در انواع ساده و کاملاً پیشرفته تهیه کنند.‌ برای اینکه دستگاه مه ساز کار کند باید از مایع مه پر شود.‌ تولیدکنندگان مایعات و سایر لوازم جانبی دستگاه‌های مه ساز را تولید می‌کنند.‌ باید به این نکته توجه داشته باشید که نوع مایع مهی که استفاده می‌کنید تفاوت عمده‌ای در نوع مه‌ تولید شده‌ ایجاد خواهد کرد.

یک دستگاه مه ساز گاز‌ با استفاده از یک گاز بی اثر (که عمدتاً گاز نیتروژن یا CO2 است)، مایعات بر پایه گلیکول یا روغن معدنی را به مبدل حرارتی منتقل کرده و سپس آن را به ذرات ریز تبدیل می‌کند. این فرآیند باعث ایجاد مه می‌شود.‌ برخی از مدل‌های ماشین‌های مه ساز مدرن با کنترل حجم گاز‌‌ خروجی مه را نیز تحت کنترل‌ می‌گیرند.

‌ماشین‌های مه ساز سرد

مه ساز سرد
مه ساز سرد

‌ برخلاف ماشین‌های مه ساز گرم‌ که در آنها مه در اتاق به سمت بالا می‌رود، ماشین‌های مه ساز خنک مهی را ایجاد می‌کنند که نزدیک به سطح زمین باقی می‌ماند.‌ به دلیل اینکه مه سردتر از هوای اطراف است به سمت سطح زمین می‌رود و یک مه کم ارتفاع ایجاد می‌کند.‌ بنابراین یک دستگاه مه ساز خنک یا یخچال‌دار برای ایجاد ابرهای مه غلیظ و مات طراحی شده است که در نزدیکی کف زمین باقی می‌مانند و هنگام بلند شدن به آرامی ‌پراکنده می‌شوند.‌ در این نوع از دستگاه‌ها مه با استفاده از نیتروژن مایع، یخ خشک و هوای مرطوب ایجاد می‌شوند.‌ برای ایجاد مه در این دستگاه‌ها یک ظرف مناسب (‌به عنوان مثال یک محفظه‌ ۵۰ گالنی با کویل‌های گرمایش‌ که داخل آن قرار دارند)‌ استفاده می‌شود.‌‌ سپس چند تکه یخ خشک داخل آن قرار می‌گیرد.‌ از آنجایی که دی اکسید کربن‌ در حالت گاز در فشار و دمای استاندارد قرار دارد، یخ فوراً تصعید شده و‌ باعث تولید گاز می‌شود.‌

متراکم شدن بخار آب‌ موجب ایجاد مه غلیظ سفید می‌شود.‌ یک یا چند فن در بالای ظرف آب قرار داده می‌شوند تا این مه را به محل مورد نیاز هدایت کنند.‌ در بسیاری از موارد از نیتروژن مایع برای ایجاد مه کم یا اثر مه‌ که کاملاً شبیه به یخ خشک است استفاده می‌شود.‌ این مه کم ارتفاع باعث ایجاد‌ جلوه بسیار جالبی می‌شود.‌ از چند فن نیز برای هدایت مه در جایی که مورد نیاز است، استفاده می‌گردد.‌‌ باید به این نکته اشاره کرد که در ماشین مه ساز استفاده از هوای مایع به جای نیتروژن خطر خفگی ندارد چرا که اکسیژن در آن وجود دارد.‌ با این حال‌ در این‌ مورد یک جنبه منفی نیز وجود دارد‌ و آن این است که هوای مرطوب‌ مانع آتش سوزی نمی‌شود،‌‌ درحالی که نیتروژن مایع آن را محدود می‌کند.

ماشین مه ساز haze  (دستگاه تولید کننده مه شفاف)

مه ساز شفاف
مه ساز شفاف

‌این نوع از ماشین‌های مه ساز‌‌ باعث ایجاد یک فضای مه آلود با ابرهای همگن‌ می‌شوند. این دستگاه عمدتاً به دیده شدن پرتوهای نور یا ایجاد انتشار ظریف آنها کمک می‌کند. برخلاف دستگاه‌های مه ساز گرم و سرد که باعث ایجاد مه غلیظ می‌شوند،‌ این دستگاه‌ها معمولاً مه ظریف و سبکی را تولید می‌کنند.‌ مه تولید شده توسط این دستگاه به جای آن که مانع دید شود، پرتوهای نور را تقویت می‌کند. این مه بسیار شفاف است و بنابراین موانع پشت آن دیده می‌شوند.‌ این نوع دستگاه مه ساز معمولاً در سالن‌های تئاتر و سالن‌های کنسرت برای تقویت و بزرگ‌نمایی جلوه‌های نور‌ استفاده می‌شود.‌‌ از ویژگی‌های مه تولید شده توسط این دستگاه این است که می‌تواند از یک تا چند ساعت دوام داشته باشد.‌‌ مدت زمان دقیق ماندگاری مه به اندازه‌ی محل و میزان تهویه هوا بستگی دارد.‌ مواد مورد استفاده قرار گرفته در این دستگاه مه ساز آب یا روغن هستند.‌ بیشتر مایعات بر پایه روغن از روغن‌های معدنی استفاده می‌کنند.‌ دیگر مایعات مه بر پایه آب، تمایل به استفاده از پایه گلیسرول یا پروپیلن گلیکول دارند.

شرکت گرماسرد عرضه کننده انواع ماشین مه ساز است. اگر پس از مطالعه‌ی راهنمای مه ساز سوالی برای شما مطرح شده است می‌توانید آن را مطرح کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید. انتخاب ماشین مه ساز مناسب به شما کمک  می‌کند تا مه مناسب با اهداف مورد نظر خود را به راحتی و با بهترین کیفیت تولید کنید.

منبع: getfogmachine

مشاوره رایگان