فیلتر تصفیه آب در آبیاری های تحت فشار و مه پاش

شستشوی نازل مه پاش-آذر تجهیز
شستشوی نازل مه پاش جهت راه اندازی مجدد سیستم مهپاش
آذر ۱۴, ۱۳۹۷
کاربرد سیستم مه پاش به عنوان یک سیستم آبیاری تحت فشار
دی ۲۷, ۱۳۹۷

فیلتر تصفیه آب در تمامی سیستم های آبیاری از ملزومات اساسی می باشد . تامین آب در سیستم های آبیاری معمولا از مخازن روباز، کانال ها، رودخانه ها، آب های زیر زمینی ، فاضلاب های تصفیه شده ( آب های خاکستری) و یا منابع مشابه انجام می گیرد. این آبها ممکن است دارای ناخالصی های جامد باشند منشا این ذرات جامد میتواند آلی و یا غیر آلی باشند. از ناخالصی های معدنی می توان دانه های شنی، لای و رس (ذرات خاک) و شاخ و برگ و آشغال ها را نام برد. از انواع ناخالصی هاب آلی نیز می توان باکتری ها،جلبک ها، بذر علف های هرز و لاشه حشرات را نام برد.

قبل از اینکه آب وارد سیستم آبیاری گردد باید کلیه ناخالصی ها گرفته شود .

چرا باید از فیلتر تصفیه آب در سیستم های آبیاری و سیستم های مه پاش استفاده کرد؟

  • در نازل های مه پاش و قطره چکان ها در اثر وجود ناخالصی ها گرفتگی ایجاد می شود که این امر منجر به پاشش غیر یکنواخت آب و در بغضی موارد ایجاد چکه می شود.
  • آسیب دیدگی پره های پمپ صنعتی آب و یا شیرآلات سیستم
  • تجمع در انتهای لوله و یا شیلنگ ها و از کار انداختن شیرهای تخلیه
  • پخش بذر علف های هرز و یا بیماری های قارچی و نماتد ها

غشای اسمز معکوس  Reverse osmosis Membrances

فیلتر ها به طور معمول توانایی فیلتر کردن نمک های محلول در آب را ندارند . برای فیلتر کردن نمک های محلول در آب نیاز به غشاهای اسمزی می باشد. معمولا در سیستم های آبیاری قطره ای و مه پاش نیاز به این نوع فیلتر نمی باشد.

فیلتر تصفیه آب های زیر زمینی 

آب های زیر زمینی به طور معمول از آب های دیگر نیاز کمتری به تصویه دارند اما در هیچ شرایطی نباید سیستم فیلتراسیون را برای آب های زیر زمینی حذف نمود .

بزرگترین اندازه مجاز ذرات آب در سیستم های آبیاری 

در آبیاری قطره ای و مه پاش بزرگترین سایز ذرات معلق در هوا ۰٫۰۷۵ تا ۰٫۲ میلی متر می باشد. ( در حدود ۷۵-۲۰۰ میکرون ) . در نتیجه آب مورد استفاده در آبیاری های تحت فشار باید مانند آب آشامیدنی کاملا زلال باشند.

باید به این نکته دقت داشت که قطر روزنه نازل مه پاش یا نازل آبیاری نباید معیار اندازه ذرات معلق در آب گردد زیرا ذرات کوچک تر از قطر روزنه نازل نیز می توانند با تجمع درد هانه نازل ایجاد گرفتگی نمایند. به این عمل پل بندی ذرات می گویند bridging . در سیستم های مه پاش می توان نازل های مه پاش را شسشتشو داد .

توصیه می شود که کلیه ذرات معلق در آب که قطری بیشتر از یک دهم دهانه نازل هستند فیلتر شوند. در مورد میکروجت، مهپاش ها، میکرو اسپری ها این معیار می تواند تا یک هفتم قطر روزنه خروجی نازل انتخاب گردد چرا که در این سیستم های آبیاری مسیر عبور آب کوتاهتر است و دهانه روزنه قطره چکان نیز بزرگتر می باشد.

مشاوره رایگان