مهم‌ترین تفاوت های رطوبت ساز التراسونیک با رطوبت ساز تبخیری

مه پاش گلخانه
معرفی مه پاش گلخانه ای و مزیت‌های‌ استفاده از آن
فروردین ۱۶, ۱۴۰۱
قطعات مه پاش
آشنایی با نحوه کارکرد قطعات دستگاه مه پاش
اردیبهشت ۳۰, ۱۴۰۱

تفاوت های رطوبت ساز التراسونیک و رطوبت ساز تبخیری

مهم‌ترین تفاوت های رطوبت ساز التراسونیک با رطوبت ساز تبخیری

 تفاوت ‌های رطوبت ساز التراسونیک با رطوبت ساز تبخیری باعث می‌شود که این دو نوع‌ رطوبت ساز‌ برای‌ به کارگیری در موقعیت ‌ها و شرایط مختلف مناسب انتخاب شوند.‌ رطوبت ساز‌های التراسونیک و رطوبت سازهای تبخیری با‌ افزایش میزان رطوبت هوا،‌ موجب بهبود کیفیت هوای اتاق می‌شوند و محیط بهتری با هوای مطبوع‌تری را برای زندگی و انجام فعالیت‌‌های کاری فراهم می‌کنند. به‌ خصوص در آن دسته از مناطقی که دارای آب و هوای خشک هستند، به کارگیری رطوبت ساز می‌تواند به بهبود کیفیت هوای اتاق کمک بسیاری بکند.‌ باید به این نکته‌ اشاره کرد که خشکی هوا می‌تواند مشکلات بسیاری را برای سلامتی انسان به وجود بیاورد. به همین دلیل روز به روز بر تعداد کاربرانی که از‌ انواع رطوبت ساز استفاده می‌کنند، اضافه می‌شود.‌ اما بسیاری از کاربران درک صحیحی از تفاوت ‌های رطوبت ساز التراسونیک و رطوبت ساز تبدیلی ندارند و نمی‌دانند که کدام یک از این دستگاه‌ها برای آنها مناسب‌تر است. در این نوشته به بررسی تفاوت ‌های رطوبت ساز التراسونیک و رطوبت ساز تبخیری خواهیم پرداخت و شما را با ویژگی‌های هر کدام از آنها آشنا خواهیم کرد. اگر شما نیز قصد دارید از رطوبت ساز برای افزایش میزان رطوبت هوای اتاق خود استفاده کنید و‌ نمی‌دانید کدام یک از انواع این دستگاه‌‌ها را انتخاب کنید، پیشنهاد می‌کنیم که این مطلب را با دقت دنبال نمایید.

تفاوت های رطوبت ساز التراسونیک و رطوبت ساز تبخیری
تفاوت های رطوبت ساز التراسونیک و رطوبت ساز تبخیری

بررسی تفاوت ‌های رطوبت ساز التراسونیک با رطوبت ساز تبخیری

تفاوت بخار آب در هوا و قطرات ریز آب در هوا

برای اینکه درک صحیحی از تفاوت‌های رطوبت ساز التراسونیک و رطوبت ساز تبخیری داشته باشید، ابتدا بهتر است تفاوت بین بخار آب‌ در هوا و تفاوت قطرات بسیار ریز آب در هوا را بدانید.‌ همانطور که می‌دانید، هنگامی که آب تبخیر می‌شود از حالت مایع به حالت گاز‌ تغییر شکل می‌دهد.‌ به عنوان یک گاز، مولکول‌‌های آب همراه با مولکول ‌های دیگر گاز‌های سازنده هوا، در هوا پراکنده می‌شوند.‌ قطرات ریز آب ‌به صورت حباب‌های بسیار کوچکی از آب مایع هستند.‌ این قطرات به اندازه‌ای سبک هستند که می‌توانند مدتی به صورت معلق در هوا باقی بمانند.‌ درک این تفاوت در پی بردن به‌ تفاوت ‌های رطوبت ساز التراسونیک و‌ رطوبت ساز تبخیری خیلی مهم است.‌ چرا که قطرات آب می‌توانند مواد موجود در آب را با خود حمل کنند. در حالی که این امر با بخار آب امکان‌پذیر نیست. اکنون باید‌ به این نکته اشاره کرد که‌ تفاوت اصلی رطوبت ساز التراسونیک و رطوبت‌ تبخیری در‌ شیوه افزایش رطوبت هوا است.

رطوبت ساز تبخیری
رطوبت ساز تبخیری

نحوه کارکرد رطوبت‌ساز التراسونیک

 رطوبت ساز های التراسونیک از ارتعاشات صوتی برای انتشار قطرات بسیار ریز آب در هوای‌ محیط استفاده می‌کنند.‌ امواج صوتی باعث می‌شوند که‌ آب به صورت قطرات بسیار ریزی به حرکت درآمده و در هوا پخش ‌شود.‌ همانطور که گفته شد قطرات آب به اندازه‌ای ریز و سبک هستند که‌ مدتی در هوا‌ به صورت معلق باقی می‌مانند و به این ترتیب باعث افزایش میزان رطوبت هوای اطراف خود می‌شوند.

نحوه کارکرد رطوبت‌سازهای تبخیری

رطوبت سازهای تبخیری شیوه کار متفاوتی دارند و به گونه مختلفی رطوبت هوای اطراف خود را افزایش می‌دهند.‌ رطوبت ساز‌های تبخیری ابتدا‌ آب را گرم کرده و آن را به صورت بخار در می‌آورند.‌ سپس بخار آب‌ به هوای محیط انتقال داده می‌شود و به این ترتیب میزان رطوبت هوا افزایش پیدا می‌کند.‌ برخی از رطوبت ساز‌های تبخیری باعث ایجاد مه گرم می‌شوند.‌ برخی دیگر از رطوبت سازها پس از اینکه آب را به بخار گرم تبدیل کردند،‌ آن را به شکل مه‌ سرد به فضای‌ اطراف خود انتقال می‌دهند.

امکان وارد شدن مواد و املاح همراه با قطرات بسیار ریز در رطوبت‌ساز التراسونیک

یکی دیگر از تفاوت‌های اصلی رطوبت ساز التراسونیک و رطوبت ساز التراسونیک این است که‌ در رطوبت ساز التراسونیک مواد و املاح‌ همراه با قطرات بسیار ریز وارد‌ هوای اتاق می‌شوند.‌ بنابراین باید به این نکته توجه داشته باشید که‌ داخل محفظه رطوبت ساز التراسونیک، آبی که استفاده می‌شود پاک و عاری از مواد معدنی خطرناک باشد، چرا که وارد شدن آنها به همراه قطرات آب به هوای اتاق باعث تنفس آنها توسط افراد می‌شود.‌ توصیه می‌شود در صورت استفاده از رطوبت ساز التراسونیک از آب اکسیژنه برای‌ پر کردن محفظه آن استفاده کنید.

رطوبت ساز التراسونیک
رطوبت ساز التراسونیک

مقایسه شرایط نگهداری رطوبت‌ساز تبخیری و التراسونیک

‌ به دلیل ماهیت شیوه تولید رطوبت توسط‌ رطوبت سازهای تبخیری بخار ایجاد شده توسط این دستگاه،‌ بخار آب پاک و بدون آلودگی است.‌ موردی که باید به آن توجه داشته باشید این است که فیلتر‌های رطوبت ساز تبخیری بیشتر از فیلتر‌های رطوبت ساز التراسونیک نیاز به‌ نظافت و‌ نگهداری خواهند داشت.‌ چرا که هنگام تبخیر آب، املاح و مواد معدنی محلول در آن  توسط فیلتر جذب شده و در این قسمت انباشته می‌شوند.‌ به همین دلیل است که رطوبت سازهای التراسونیک در مقایسه با رطوبت ساز‌های تبخیری به مراقبت و نگهداری کمتری نیاز دارند.‌ از طرف دیگر کاربران باید به این نکته توجه داشته باشند که‌ از رطوبت سازهایی که مه گرم تولید می‌کنند، ایمنی کمتری در مقایسه با رطوبت ساز‌های مه سرد دارند.‌ تماس پوست با مه گرم ایجاد شده توسط رطوبت ساز تبخیری می‌تواند موجب سوختگی شود.‌ بنابراین اگر از رطوبت ساز مه گرم در محیطی استفاده می‌کنید که کودکان در آن رفت و آمد دارند، حتماً آن را در محلی قرار دهید که در دسترس کودکان نباشد.

اندازه‌گیری فرکانس صدای ایجاد شده توسط رطوبت‌ساز التراسونیک

یکی دیگر از نکاتی که در مورد رطوبت ساز التراسونیک باید به آن توجه داشته باشید این است که‌ فرکانس صوتی این دستگاه در محدوده شنوایی انسان قرار ندارد. اما فرکانس‌ ایجاد شده توسط این دستگاه ممکن است‌ در محدوده شنوایی حیوانات خانگی باشد.‌ در این صورت اگر از رطوبت ساز التراسونیک در‌ ساختمانی‌ استفاده می‌کنید که حیوانات در آن حضور دارند، مطمئن شوید که‌ صدای تولید شده توسط‌ دستگاه در محدوده شنوایی حیوان‌ قرار ندارد و باعث آزار حیوانات نمی‌شود.‌ در صورتی که مشاهده کردید هنگام‌ استفاده از دستگاه حیوانات‌ می‌ترسند یا بی قراری می‌کنند،‌ بدین معنا است که‌ صدای ایجاد شده توسط دستگاه برای آنها بسیار بلند است.

در صورتی که در مورد تفاوت های رطوبت ساز التراسونیک و رطوبت ساز تبخیری سوالی برای شما باقی مانده است یا نظری در این مورد دارید، خوشحال می‌شویم که آن را مطرح کنید. مشاوران و کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما در مورد تفاوت های رطوبت ساز التراسونیک و رطوبت ساز تبخیری هستند.

منبع: molekule.science

مشاوره رایگان