بررسی مهم‌ترین معایب رطوبت ساز و راه‌کارهای آنها

مزایای رطوبت ساز
بررسی مهم‌ترین مزایای رطوبت ساز
خرداد ۲۹, ۱۴۰۱

بررسی مهم‌ترین معایب رطوبت ساز و راه‌کارهای آنها

شما باید آگاهی کافی درباره کارکرد و مزایا و معایب رطوبت ساز داشته باشید تا بتوانید یک رطوبت ساز سالم و مناسب خریداری کنید. رطوبت ساز‌ها  دستگاه‌هایی هستند که باعث افزایش میزان رطوبت هوا می‌‌شوند. استفاده از رطوبت ساز‌ها  مزیت‌های بسیاری ‌‌می‌‌تواند داشته باشد. با این حال این دستگاه‌ها دارای چند نقطه‌ی منفی نیز هستند که قبل از به کارگیری رطوبت ساز باید به آنها توجه داشته باشید. به طور کلی هر وسیله‌ای را که ‌‌می‌‌خواهید مورد استفاده قرار دهید، قبل از انتخاب و به کارگیری آن باید تما‌‌می‌ نکات مثبت و منفی آن را در نظر بگیرید و سپس برای استفاده از آن اقدام کنید. در این نوشته به بررسی چند نکته مهم در مورد معایب رطوبت ساز خواهیم پرداخت. اگر شما نیز قصد دارید برای افزایش میزان رطوبت هوای ساختمان مورد نظر خود از دستگاه‌های رطوبت ساز استفاده کنید، پیشنهاد ‌‌می‌ کنیم که ابتدا این مطلب را با دقت مطالعه کنید تا اطلاعات مفیدی را در این زمینه کسب نمایید.

معایب رطوبت ساز
معایب رطوبت ساز

مهم‌ترین معایب رطوبت ساز

 نیاز به نظافت منظم و مکرر

نگهداری رطوبت ساز
نگهداری رطوبت ساز

 در صورتی که از دستگاه رطوبت ساز استفاده ‌‌می‌ کنید باید به صورت منظم و مکرر نظافت آن را نیز انجام دهید. به خصوص اگر از رطوبت ساز‌های تبخیری استفاده ‌‌می‌‌کنید، لازم است که هر از چند گاهی نسبت به نظافت فیلترهای دستگاه اقدام نمایید. همانطور که از اسم آنها  پیدا است، رطوبت ساز‌های تبخیری با تبخیر آب و انتقال بخار آب به فضای داخلی ساختمان، باعث افزایش میزان رطوبت هوا ‌‌می‌‌شوند. هنگا‌‌می‌ که هوا تبخیر ‌‌می‌‌شود، مواد معدنی آن جدا شده و در قسمت فیلتر دستگاه انباشته ‌‌می‌‌شوند. شما باید مراقبت رسوب و انباشته شدن بیش از اندازه مواد روی فیلترها باشید.

با توجه به اینکه رطوبت ساز‌های اولتراسونیک به واسطه ارتعاش امواج صوتی باعث انتقال قطرات ریز آب به هوا ‌‌می‌ شوند، مواد معدنی در آنها رسوب پیدا نمی‌ کند و در نتیجه در مقایسه با رطوبت ساز‌های تبخیری به نظافت کمتری نیاز دارند.

ایجاد نویز

از دیگر معایب رطوبت ساز ‌‌می‌‌توان به ایجاد نویز توسط آنها اشاره کرد. تما‌‌می‌ دستگاه‌های رطوبت ساز هنگام کار مقداری سر و صدا ایجاد ‌‌می‌‌کنند. اگر در محیطی که ‌‌می‌‌خواهید در آن از دستگاه رطوبت ساز استفاده کنید نیاز به آرامش و سکوت دارید، بهتر است رطوبت سازی را انتخاب کنید که صدای کمتری تولید کند. در این مورد باید بگوییم که رطوبت ساز‌های التراسونیک کم صداتر هستند. این رطوبت ساز‌ها  به واسطه ارتعاش امواج صوتی باعث پخش شدن قطرات بسیار ریز آب در هوا ‌‌می‌ شوند و فرکانس صوتی آنها در محدوده شنوایی انسان نیست. به همین دلیل این دستگاه‌ها بسیار کم صدا هستند. باید به این نکته توجه داشته باشید که فرکانس صوتی تولید شده توسط این دستگاه ممکن است در محدوده شنوایی حیوانات خانگی باشد. در این صورت صدای تولید شده توسط دستگاه رطوبت ساز التراسونیک برای حیوانات خانگی بسیار آزار دهنده خواهد بود. در صورتی که حیوان خانگی شما هنگام استفاده از رطوبت ساز التراسونیک بی‌قراری ‌‌می‌‌کند، باید متوجه شوید که به دلیل صدای بسیار بلندی است که او از دستگاه می‌شنود.

 رطوبت بیش از اندازه

رطوبت بیش از اندازه
رطوبت بیش از اندازه

 برخی از دستگاه‌های رطوبت ساز فاقد سیستم اتوماتیک هستند. به کارگیری این دستگاه‌ها ‌‌می‌‌تواند باعث افزایش بیش از اندازه رطوبت هوا شود. باید به این نکته توجه داشته باشید که افزایش بیش از اندازه رطوبت هوا ‌‌می‌‌تواند به همان اندازه که خشکی هوا بد است، مشکل ساز باشد. میزان رطوبت استاندارد برای ساختمان‌های مسکونی ۴۵% است و بالاتر از این مقدار توصیه نمی‌ شود. جمع شدن رطوبت در داخل پنجره‌ها و قطرات آب روی کاشی‌ها ‌‌می‌‌تواند نشانه‌ای از بیش از اندازه بودن میزان رطوبت هوا باشد. بنابراین بهتر است هنگام خرید رطوبت ساز دقت کنید که دستگاه شما دارای سیستم رطوبت سنج خودکار باشد. سیستم رطوبت سنج خودکار به صورت اتوماتیک میزان رطوبت هوا را سنجیده و در صورت افزایش بیش از اندازه رطوبت، به صورت خودکار دستگاه را خاموش ‌می‌کند. دستگاه‌های رطوبت ساز مجهز به سیستم کنترل رطوبت خودکار ممکن است کمی‌ گران‌تر از دستگاه‌های معمولی باشند. اما باید بدانید که هزینه‌ای که بابت خرید دستگاه‌های مجهز به رطوبت سنج‌ اتوماتیک پرداخت ‌‌می‌‌کنید، ارزش آن را دارد.

 گرد و غبار سفید اطراف دستگاه

 این مشکل بیشتر در صورت استفاده از رطوبت ساز‌های التراسونیک به وجود ‌‌می‌ آید. همانطور که گفته شد، این دستگاه‌ها آب را تبخیر نمی‌ کنند و آن را به صورت قطرات بسیار ریز در هوا پخش ‌‌می‌‌کنند. به همین دلیل مواد معدنی موجود آب به همراه قطرات بسیار ریز وارد فضا ‌‌می‌‌شوند. قطرات ریز آب مدتی به صورت معلق در هوا باقی ‌‌می‌‌مانند و سپس روی سطح زمین ‌‌می‌‌نشیند و باعث ایجاد لکه‌ها یا گرد و غبار سفید رنگ در اطراف دستگاه ‌می‌شوند. برای جلوگیری از این امر توصیه ‌‌می‌‌شود محفظه دستگاه رطوبت ساز خود را با آب مقطر یا آبی که مواد معدنی کمتری دارد، پر کنید. باید به این نکته نیز اشاره کرد که ورود مواد و املاح معدنی به همراه قطرات آب در هوا موجب استنشاق آنها ‌‌می‌‌شود. تنفس این مواد می‌تواند باعث ایجاد مشکلات سلامتی در انسان گردد. باید اضافه کرد که این مشکل در صورت استفتده از رطوبت سازهای تبخیری وجود نخواهد داشت.

 همانطور که ‌‌می‌‌بینید معایب رطوبت ساز خیلی جدی و خطرناک نیستند و برای جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات احتمالی، راه حل‌های ساده‌ای وجود دارد. شما می‌توانید با به کارگیری و نگهداری صحیح از رطوبت ساز و نظافت به موقع آن محیطی با هوای مناسب و مطبوع را برای زندگی و انجام فعالیت‌های کاری فراهم کنید.

آشنایی با معایب رطوبت ساز و ویژگی‌های آن به شما کمک می‌کند تا با در نظر گرفتن نیازها و شرایط محیط مورد نظر خود سیستم مناسبی را انتخاب کنید. در صورتی که در مورد رطوبت سازها سوالی برای شما باقی مانده است یا نظری در این مورد دارید، خوشحال می‌شویم که آن را مطرح کنید. مشاوران و کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما در مورد معایب رطوبت ساز هستند.

منبع: everydayhealth

مشاوره رایگان