کاربرد سیستم مه پاش به عنوان یک سیستم آبیاری تحت فشار

فیلتر تصفیه آب در آبیاری های تحت فشار و مه پاش
دی ۱۶, ۱۳۹۷
اجزای سیستم آبیاری قطره ای
اجزای سیستم آبیاری قطره ای
بهمن ۷, ۱۳۹۷

کاربرد سیستم مه پاش تنها به زمینه های کشاورزی  ( مانند گلخانه ها و سالن های قارچ ) و مرغداری ها محدود نمی شود. آبیاری تحت فشار می تواند مصارف بسیار گسترده ای داشته باشند. در واقع ممکن است بسیاری از سیستم ها اهداف و شرایطی را در نظر داشته باشند که تنها با یک سیستم آب تحت فشار محقق می شود.

از کاربرد سیستم مه پاش می توان به موارد زیر اشاره کرد : 

  • کود آبیاری
  • حفاظت در برابر سرما و یخنبندان
  • پخش فاضلاب و مواد آلاینده روی زمین
  • پخش مواد اصلاح کننده

کود آبیاری به عنوان کاربرد سیستم مه پاش : 

کودهای شیمیایی محلول در آب از طریق دستگاه های تزریق کود می تواند وارد جریان آب شده و توسط سیستم های بارانی و یا قطره ای و همچنین مهپاش به صورت یکنواخت در سطح مزرعه پخش گردد.

علاوه بر پخش کود توسط سیستم های تحت فشار می توان سایر مواد شیمیایی نیز استفاده نمود. پخش علف کش های محلول در آب، حشره کش ها، قارچ کش ها و یا نماتدکش ها نیز می توان از سیستم های تحت فشار آبیاری استفاده نموده.

با توجه به این نکته که سیستم های تحت فشار بسیار حساس هستند باید قبل از استفاده ، مقدار دقیق محلول شیمیایی مد نظر، درجه تاثیر، هزینه مصرف و ایمنی را به طور دقیق محاسبه و اعمال نمود.

حفاظت در برابر سرما و یخبندان 

امروزه در کشورهای پیشرفته مانند هلند به صورت گسترده از سیستم مهپاش جهت مقابله با یخ زدگی گیاهان استفاده می گردد. در صورتی که سرمازدگی از نوع تابشی باشد با پخش آب توسط آبپاش ها روی گیاهان می توان درجه حرارت گیاه و گل و شکوفه ها و سایر اندام های گیاه را در حد صفر و یا کمی پایین تر از آن ثابت نگهداشته و گیاهان را از خطر یخ زدگی و در دماهای پایین تر محافظت کرد.

پخش فاضلاب و مواد آلاینده روی زمین 

در پاره ای موارد فاضلاب های مایع با دستگاه های قوی آبیاری بارانی و یا مهپاشی روی اراضی پخش می شود تا علاوه بر استفاده از مواد غذایی گیاهی موجود در آنها از خاصیت پالایندگی خاک نیز به صورت موثر استفاده شده باشد.

پخش مواد اصلاح کننده

از مواد اصلاح کننده می توان به بعضی از اسیدها، سولفات ها، نیترات ها، و همچنین عناصر با محلولیت کم مانند بر و مولیبدن را می توان با سیستم های تحت فشار در زمین پخش نمود.

موارد دیگر استفاده از سیستم های مه پاش 

  • حفاظت از حریق و آتش سوزی در مزارع و گلخانه ها
  • استفاده از مه پاش در سردخانه ها به منظور پایین بردن دما و همچنین تامین رطوبت
  • کنترل گرد و خاک در تخریب های ساختمانی
  • غبارگیری رنگ و ذرات صنعتی
  • مرغداری ها و گاوداری ها
مشاوره رایگان