مه پاش مرغداری

مه پاش گلخانه نازلی - مه پاش گلخانه تحت فشار آذر تجهیز
مه پاش گلخانه
بهمن ۴, ۱۳۹۶
مه پاش گاوداری مهپاش گاوداری آذر تجهیز
مه پاش گاوداری
بهمن ۱۵, ۱۳۹۶
مه پاش مرغداری ایتالیایی آذر تجهیز

مه پاش مرغداری ایتالیایی آذر تجهیز

مه پاش مرغداری

تاریخچه مه پاش مرغداری:

در حدود ۱۷ سال پیش با گسترش روزافزون مرغداری های صنعتی سیستم مه پاش نیز وارد عرصه صنعت در ایران شده است. سیستم های مه پاش ابتدایی فقط با شیلنگ های هیدرولیکی و پمپ های تخت فشار پیستونی ابتدایی ساخته می شد. در برخی از این سیستم های مه پاش از نازل های مشعل های گازوئیلی برای تبدیل آب به مه و تامین رطوبت استفاده می شده است. این سیستم با توجه به اینکه غیر استاندارد بود پس از مدتی منسوخ گردید و به جای آن از سیستم های تولید رطوبت و مه استاندارد در صنایع حساسی چون مرغداری استفاده شد.

علت استفاده از سیستم مه پاش در مرغداری ها چیست؟

سیستم مه پاش با توجه به کارآمد بودن آن در مرغداری ها می تواند کاربرد های زیادی داشته باشد. علت اصلی استفاده از این سیستم در سالن های مرغداری ایجاد رطوبت برای جلوگیری از اتلاف مرغ می باشد. برای آنکه در مرغداری های صنعتی فضای کافی برای حرکت مرغ در سالن وجود ندارد بایستی میزان رطوبت به حدی باشد که دمای بدن حیوان از حد طبیعی بالاتر نرود و نیز این رطوبت می تواند به محیط برای جلوگیری از آلودگی سالن و مرغ به برخی از بیماری ها کمک کند. سیستم مه پاش مرغداری علاوه بر این موارد می تواند در شرایطی که سالن نیاز به گندزدایی دارد نیز مورد استفاده قرار گیرد.

مه پاش مرغداری چیست؟

مه پاش مرغداری با سیستم تحت فشار

مه پاش مرغداری با سیستم تحت فشار

شاید یکی از دلایل پیشرفت سریع سیستم های مه پاش چه در زمینه گلخانه، دامداری، خانگی و رستورانی و … استفاده از سیستم مه پاش در سالن های مرغداری بوده است. علت آن هم این است که در صورت خرابی این سیستم تلفات بالایی در مرغداری بوجود می آید. حتی ریزش آب از بالا بصورت قطره نیز می تواند موجب از بین رفتن تعدادی از طیور در سالن گردد.

در سیستم مه پاش مرغداری نیز مشابه مه پاش گخانه ای، مه پاش رستورانی، مه پاش خانگی، مه پاش دامداری و دیگر سیستم های مه پاش از تجهیزاتی استفاده شده است که تحت فشار کار می کنند.

سیستم مه پاش نازلی مورد استفاده در مرغداری ها با توجه با بالا بودن راندمان از قیمت بسیار مناسبی برخوردار می باشد.

تجهیزات یک سیستم مه پاش مرغداری

در سیستم مه پاش مرغداری از الکتروپمپ های یستونی تحت فشار استفاده می شود. در این سیستم ها الکتروپمپ ها برای تولید فشار بالا مورد استفاده قرار می گیرند تا این فشار بتواند پیستون های داخلی نازل های مه پاش را باز کرده وو موجب اسپری آب شوند. الکتروپمپ های تحت فشار مورد استفاده در مرغداری ها به طور معمول بر روی گاری چرخدار نصب می شود. علت آن هم این است که در شرایطی که نیاز به تولید رطوبت نمی باشد بتوان از سیستم برای شستشو نیز استفاده نمود. با توجه به اینکه علاوه برتولید رطوب از این سیستم برای ضد عفونی کردن نیز استفاده می شود بر روی گاری یک تانکر ۱۰۰ تا ۲۰۰ لیتری نیز نصب می شود.

در الکتروپمپ های مورد استفاده درسیستم مه پاش مرغداری ها برای آنکه بتوان فشار خروجی و نیز دبی آب را کنترل نمود از شیر رگولاتور بر روی پمپ استفاده می کنند. این شیر می تواند در شرایطی که تعداد نازل های مه پاش کم تر از حد مناسب می شود کنترل دبی و فشار را انجام دهد تا به الکتروپمپ آسیبی وارد نشود.

شیلنگ های مورد استفاده در سیستم مه پاش مرغداری از نوع هیدرولیکی استفاده می شود. که دارای چندین مدل می باشند. برای سیستم مه پاش مرغداری از شیلنگ های ۲ متری در طول سالن بهره می برند که در بین هر دو قطعه شیلنگ یک عدد پایه نازل دو طرفه برای پاشش رطوبت نصب می گردد. شیلنگ های مه پاش قادر به تحمل فشار تا ۲۰۰ بار را دارند که البته برای فشار های پایین تر نیز می توانند مورد استفاده قرار گیرند.

فوگر مه پاش در فارم های مرغداری

فوگر مه پاش مرغداری ایتالیایی ضد چکه

فوگر مه پاش مرغداری ایتالیایی ضد چکه

پایه نازل های مورد استفاده در سیستم مه پاش مرغداری از جنس استیل و یا برنج می باشند. بر روی پایه نازل ها محل نصب نازل های مه پاش تعبیه شده است . نازل های مه پاش که وظیفه تبدیل آب به رطوبت و مه را دارند در انتهای سیستم مه پاش قرار می گیرند. در کنار حساسیتی که برای شیلنگ های مه پاش و پایه نازل ها در سیستم مه پاش مرغداری وجود دارد یک حساسیت ویژه ای بر روی نازل های مه پاش وجود دارد. این حساسیت از آن جهت می باشد که در صورت چکه کردن حتی یک قطره آب از نازل ها در سالن مرغداری تلفات خواهیم داشت. به همین دلیل بایستی از نازل هایی استفاده شود که حتی چکه هم نداشته باشند. نازل های مجموعه آذر تجهیز با توجه به اینکه از جنس بدنه استیل می باشند دارای طول عمری بسیار بالا هستند و نیز با توجه به نوع متریال بکار رفته در سیستم پیستون داخلی نازل بطور کامل ضد چکه می باشند. از طرفی با توجه به خرابی بسیار پایین این نازل ها بسیار مقرون به صرفه نیز هستند. جنس نازل های سیستم مه پاش مرغداری از نوع استیل و برنج می باشد.

رطوبت سالن مرغداری

با توجه به اینکه رطوبت سالن های مرغداری نباید از یک حدی بالاتر و یا پایین تر بیاید لازم است برای سیستم مه پاش، تابلوی کنترل نصب شود. با توجه به نوع سفارش مشتری، تابلو برق ساخته شده می تواند دارای تایمر و یا سنسور کنترل رطوبت باشد. تابلو برق سیستم مه پاش علاوه بر حفاظت الکتریکی می تواند دارای سنسور کنترل رطوبت باشد و یا دارای تایمر.  در صورت نصب تایمر، تابلو برق در این حالت با توجه به زمان مشخص شده در تایمر سیستم مه پاش را روشن و یا خاموش می نماید. در صورت نصب سنسور، تابلو برق با توجه به فرامین صادر شده از طریق سنسور سیستم مه پاش را روشن و خاموش می نماید. میزان رطوبت برای سالن های مرغداری دو میزان دارد یکی میزان رطوبت کف سالن و دیگری میزان رطوبت هوای سالن می باشد.

باید این مطلب را در داشت که سوراخ خروجی نازل ها بسیار ریز می باشد و این موجب می شود که آب عبوری در سیستم مه پاش بایستی بطور کامل پاک باشد و نباید هیچ گونه ذرات معلق در آب وجود داشته باشد. برای حذف ذرات معلق در آب لازم است از سیستم فیلتراسیون استفاده شود. سیستم فیلتراسیون شامل فیلتر پلی فسفات و فیلتر نمدی می باشد. فیلتر پلی فسفات برای بی بار نمودن آب و نیز ذرات معلق در آب مورد استفاده قرار می گیرد.  فیلتر نمدی برای حذف ذرات معلق در آب تا قطر ۱۰ میکرون مورد استفاده قرار می گیرد.

 

مشاوره رایگان