مه پاش گلخانه

مه پاش خانگی مهپاش خانگی آذر تجهیز
مه پاش خانگی
بهمن ۲, ۱۳۹۶
مه پاش مرغداری ایتالیایی آذر تجهیز
مه پاش مرغداری
بهمن ۷, ۱۳۹۶
مه پاش گلخانه نازلی - مه پاش گلخانه تحت فشار آذر تجهیز

مه پاش گلخانه نازلی - مه پاش گلخانه تحت فشار آذر تجهیز

مه پاش گلخانه: سیستمی جهت ایجاد رطوبت یکنواخت و بدون خیسی

مه پاش گلخانه یک سیستم رطوبت دهی تحت فشار می باشد که می تواند با راندمان بسیار بالا رطوبت مورد نیاز گلخانه های صنعتی و نیمه صنعتی را تامین نماید.

با توجه به رشد روزافزون جمعیت و نیاز به تامین مواد غذایی و سبزیجات و میوه برای کلیه فصول سال، تولیدکنندگان را برآن داشته است تا برای تولید از سیستم های گلخانه ای استفاده کنند. با توجه به محدود بودن آب های سطحی و زیرزمینی برای فرآیندهای کشاورزی، و نیز بالا بردن راندمان و بازده تولیدات، استفاده از آبیاری قطره ای مورد توجه کشاورزان قرار گرفته است. یکی از روش های آبیاری قطره ای، سیستم مه پاش گلخانه ای می باشد. سیستم مه پاش با توجه به نوع و نحوه شیلنگ کشی در محیط گلخانه نیاز آبی محیط گلخانه را برای تولید هر نوع محصول کشاورزی گلخانه ای مرتفع می نماید. در این سیستم آبیاری آب به صورت قطرات بسیار ریز معلق در هوا تبدیل شده و در محیط با استفاده از سیستم گردش هوا بصورت یکنواخت توزیع می شود.

علاوه بر گلخانه ها از سیستم رطوبت دهی پرفشار در مه پاش رستوران ، مه پاش خانگی و …. استفاده می گردد که در همه این موارد تامین رطوبت از میزان رطوبت دهی در گلخانه ها کمتر است و بیشتر از جنبه خنک کنندگی این سیستم استفاده می گردد.

رطوبت دهی بالای سیستم مه پاش آذر تجهیز

رطوبت دهی بالای سیستم مه پاش آذر تجهیز

این توزیع به شکلی می باشد که به تمامی نقاط گلخانه این رطوبت می رسد. سیستم مه پاش گلخانه ای را با نام های مه پاش میست و یا فوگر نیز در سیستم های آبیاری قطره ای می شناسند. علاوه بر مرتفع نمودن رطوبت مورد نیاز برای محیط، استفاده از سیستم مه پاش گلخانه ای موجب پایین آمدن دمای محیط نیز می شود.

بطوریکه این کاهش دما تا حدود ۱۰ درجه نیزمی تواند باشد. سیستم مه پاش گلخانه ای مورد استفاده در سالن های گلخانه بسته به نوع گل و گیاه و محصول و نیز میزان رطوبت مورد نیاز تغییر پیدا می کند. این تغییرات در اندازه و حجم الکتروپمپ و سایز نازل مه پاش خود را نشان می دهد. به طوریکه سایز های نازل های مه پاش مورد استفاده در گلخانه ها از ۲۰ میکرون تا ۷۰ میکرون قابل تغییر است و مورد استفاده قرار می گیرد.

تجهیزات مورد استفاده در سیستم مه پاش گلخانه ای عبارتنند از:

مه پاش نازلی گلخانه ای آذر تجهیز mist maker greenhouse

مه پاش نازلی گلخانه ای آذر تجهیز mist maker greenhouse

– نازل مه پاش گلخانه ای که به صورت معمول از نازل های ۳۰ میکرون در گلخانه ها استفاده می شود.
– الکتروپمپ : بهترین نوع الکتروپمپ موجود در بازار ایران اکتروپمپ برتولینی ایتالیا است.
– شیلنگ های فشار قوی
– پایه نازل و اتصالات مربوطه
– تابلو برق
– فیلترهای آب که در دو الی چهار مرحله جهت سختی گیری آب مورد استفاده قرار می گیرند.

لازم است تا مختصری در خصوص هر یک از بخش های سیستم مه پاش گلخانه ای توضیح داده شود تا کشاورزان محترم در این باره با اطلاعات و دانش بالا خرید نمایند.

نازل مه پاش گلخانه ای چه ویژگی هایی باید داشته باشد:

رطوبت ساز نازلی گلخانه آذر تجهیز

رطوبت ساز نازلی گلخانه آذر تجهیز

نازل های مه پاش در حقیقت دریچه های انتقال آب به محیط می باشند. این نازل ها با توجه به دریچه انتهایی خود آب را که با فشار بالا در سیستم حرکت می کند، به قطرات ریز معلق در هوا یا مه تبدیل می کند.

با توجه به سایز این دریچه سایز قطرات معلق در هوا تعیین می شود. سایز نازل های مورد استفاده در محیط های گلخانه از ۲۰ میکرون تا ۷۰ میکرون می باشد. جنس بدنه این نازل ها از استیل و یا برنج می باشد.

نازل های مه پاش گلخانه ای با توجه به وجود پیستون داخلی فقط در صورتی عمل میکنند که فشار پشت نازل ها به حد مطلوب برسد و دریچه پیستون به طور کامل باز شود.

نازل مه پاش گلخانه باید ضد چکه باشد تا خیسی در کف ایجاد نشود. نازل های مه پاش آذر تجهیز ضد چکه بوده و با داشتن بدنه استیل طول عمر بالاتری نسبت به سایر نازل های موجود در بازار دارد.

الکتروپمپ مهم ترین بخش یک سیستم مه پاش پر فشار  :

الکتروپمپ ها در دو دسته اصلی قرار می گیرند. یک دسته از این الکتروپمپ ها برای تولید هد برای سیال و دسته دیگر برای تولید فشار مورد استفاده قرار می گیرند.

الکتروپمپ های مورد استفاده در سیستم مه پاش گلخانه ای از نوع پیستونی می باشند. این نوع پمپ ها برای تولید فشار مورد استفاده قرار می گیرند.

لذا با توجه به اینکه این سیستم با فشار بالا کار می کند باید این نکته را مورد توجه قرار دهیم که در این سیستم ها تجهیزات مورد استفاده بایستی قادر به تحمل فشار بالا را داشته باشند. با توجه به سفارش برخی مشتریان الکتروپمپ سیستم بر روی گاری نصب می شود تا قابل حمل باشد. بر روی گاری، تانکر آب برای مدت زمان محدود بسته به سفارش نصب می شود.

لازم به تذکر است که در بالادست الکتروپمپ پیستونی نباید هیچ پمپ دیگری قرار بگیرد. به عنوان مثال نباید یک پمپ آب را از چاه و یا استخر مکش نموده و به طرف الکتروپمپ پیستونی براند.

اگر پمپ ها به این صورت نصب شوند الکتروپمپ پیستونی سیستم مه پاش مورد صدمه قرار می گیرد که موجب صرف هزینه برای مجموعه گلخانه می شود. برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقی بایستی یا از تانکر آب استفاده نمود که در این صورت فشار پمپ اولیه از بین می رود و یا از شیرهای برقی مابین دو پمپ استفاده کرد.

مهپاش گلخانه آذر تجهیز

مهپاش گلخانه آذر تجهیز

شیلنگ فشار قوی پر کاربرد در مه پاش گلخانه :

با توجه به وجود فشار بالا در سیستم مه پاش گلخانه ای لازم است تا شیلنگ های انتقال آب در محیط گلخانه قادر به تحمل فشار بالا تا ۲۰۰ بار را داشته باشند. این شیلنگ ها بر دو دسته می باشند، هیدرولیکی و پلی آمیدی. شیلنگ های هیدرولیکی نیز بر حسب اینکه چند لایه سیم در آنها استفاده شده و نیز این سیم ها از نخ هستند و یا مفتول به چندین دسته تقسیم می شوند که درتعیین طول عمر و قیمت آنها تاثیر دارد.

پایه نازل و سایر  اتصالات سیستم مه پاش گلخانه  :

پایه نازل های سیستم مه پاش گلخانه ای با توجه به نوع شیلنگ تعیین می شوند. به این صورت که برای شیلنگ های هیدرولیکی نوع پایه نازل مورد استفاده با پایه نازل مربوط به شیلنگ پلی آمیدی متفاوت می باشد. جنس پایه نازل ها و اتصالات می تواند از برنج و یا استیل باشد.

سیستم تمام کنترلی تمام اتومات با قابلیت کنترل همزمان ۵ دستگاه و برنامه ریزی هفتگی:

تابلو برق مورد استفاده در سیستم مه پاش گلخانه ای علاوه بر انجام حفاظت های لازم برای الکتروپمپ برای کنترل روشن و خاموش بودن آن هم فرمان صادر می کند. در این تابلو برق برای کنترل میزان رطوبت از سنسور و نمایشگر رطوبت استفاده شده است. با استفاده از حد ماکزیمم و حد مینیمم تعریف شده برای محیط گلخانه می توان الکتروپمپ را خاموش و یا روشن نمود. علاوه بر عملکرد سنسور می توان با استفاده از حالت دستی روشن و خاموش بودن پمپ را کنترل نمود. این تابلو در حالت کنترل با سنسور می تواند کلیه فرمان های لازم را بدون حضور اپراتور صادر نماید که این می تواند موجب کاهش هزینه های مجموعه شود.

باکس فیلتراسیون سیستم مه پاش گلخانه :

با توجه به اینکه روزنه های خروجی نازل های مه پاش بسیار کوچک می باشند و در صورت ورود جرم و ذرات معلق در آب به داخل سیستم مه پاش موجب بسته شدن سیستم می شوند لازم است از سیستم فیلتراسیون در ابتدای مسیر سیستم مه پاش استفاده شود.

فیلتر های مورد استفاده در سیستم مه پاش گلخانه ای از دو نوع پلی فسفات و نمدی می باشند. فیلتر پلی فسفات برای بی بار نمودن آب و ذرات معاق در آن و فیلتر نمدی برای حذف این ذرات از آب مورد استفاده قرار می گیرند.

مشاوره رایگان